fredag 12 april 2013

Det kommer INTE att vara populärt det här

Du vet den där känslan av att det kunde varit värre, den har jag just nu. Barnen är friska från magsjukan i söndags/måndags och de är pigga på alla möjliga sätt igen.

Alltså, även om de inte kräktes så var de ju medtagna och inte ett dugg matglada de andra dagarna. Men det är återställt nu. Så pass att Sebastian på bara en dag (första dagen som ett uns av hungern kom i gång igen) blivit sockertokig.

Han fyllde ju år i onsdags och då blev det lite godis, tårta och kakor. Vi har ätit betydligt mer vid andra tillfällen så mängden är inte problemet. Utan det var att han åt det på helt tom mage. I alla fall tror jag att det är det som är boven.

Höll på att tjata ihjäl oss om godis på onsdagen, gick ut starkt och frågade direkt på morgonen efter godis på torsdagen för att sen stå och ropa i hallen nere att "JAG VILL HA GODIS!!" så att pappan och lillebror vaknar. Ja, vad säger man?

En sockerdetox kanske vore på sin plats? Det kommer i n t e att vara populärt, men helt klart nödvändigt.

Jag tänker ibland på att inte ha något godis överhuvudtaget hemma utan bara göra sånna där goa nyttiga saker med frukt istället. För det är ju minst lika gott! Men inte lika beroendeframkallande. Och det är väl där den allra största skillnaden är?

Så ja, måste jag välja på en sockerabstinensunge eller en magsjukunge så väljer jag abstinensen alla gånger. Men det gör det inte roligare för det.

Så till helgen rycker godiset och ska det vara något sött så för hela familjen finna sig i nyttigare sötsaker. Åtminstone ett tag. (Jag gillar nämligen egentligen inte matförbud, det är så svårt att hålla sig menar jag.)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är så himla svårt att inte ha såna saker hemma. För mig är det ostbågar som är den största lasten, men godis "behövs" också. Har försökt ibland att inte ha det hemma med förhoppningen att då inte äta det på ett tag. Men resultatet blir bara att jag åker iväg till affären sent på kvällen (har hänt ett antal gånger... hrm). Däremot är jag noga med att bara äta sånt när barnen sover. De får lite chips på fredag kväll och lite godis på lördagen (Arvid kladdar mest med sitt och kastar det runt rummet efter att ha sugit på varje bit), men annars inget.

    Men såhär i kalastider är det svårt. I helgen har vi tre kalas inbokade (båda eget och två dit vi är bjudna) så sockerdetox får börja på måndag...

    SvaraRadera
  2. Vi har ju en bit att åka om vi ska handla så just den biten är inget problem. Men jag kommer ihåg när vi bodde i stan, då hjälpte det verkligen inte att ha ett tomt godisskafferi. Snarare tvärtom!

    Båda är riktiga godisgrisar, Sebbe är tokig i godis och bullar. Men gillar inte andra söta bakverk. Lite märkligt, men det är väl sött på "fel" sätt antar jag.
    Hampus äter ju - allt. SÅ det är inte så lustigt att han proppar i sig godis om han får chansen.

    Däremot har ju han inte fattat än vad de färglada påsarna innehåller. Så en sån påse kan ligga framme utan tjut och gap, men att lägga fram en banan så han ser..? Onej, då får vi inte en lugn stund förens han har fått äta upp den.

    Kalas är ju rena bombnedslaget för sånt här. Det var nog det som kickade igång Sebbes abstinens tror jag.

    SvaraRadera