lördag 20 april 2013

The Hunger Games trilogin av Suzanne Collins

Ibland pratar vi om olika filmer på jobbet, så jag nämnde att jag äääälskade The Hunger Games och blev då tipsad om att det inte bara är en bok utan att det fanns flera böcker! Tre stycken för att vara exakt. Eller ja, jag hittade tre böcker i alla fall och slutet i tredje lämnade både utrymme för en fortsättning men var även ett ordentligt slut. Så jag håller mig till tre.

The Hunger Games av Suzanne Collins
Första boken heter alltså The Hunger Games eller Hungerspelen. Och handlar om hur Katniss anmäler sig som frivillig för att rädda sin lillasyster Primrose när hon blir utvald som tribut i ett spel på liv och död. Bokstavligt talat, för deltagarna tävlar tills sista person överlever. Spelen hålls en gång per år och två från varje distrikt (tolv distrikt) mellan 12-18 år väljs ut för att delta. Katniss överlistar spelet och blir så också måltavla för regimen och dess rädsla för uppror. Boken håller ett högt tempo och det var svårt att lägga ifrån sig hörlurarna (jag lyssnade på den). Rebecka Hemse som uppläsare passade verkligen bra till boken, det gav Katniss en alldeles egen röst.

Catching Fire av Suzanne Collins

Andra boken heter Catching Fire eller Fatta eld och vi får följa Katniss, Peeta och de övriga inblandade i Hungerspelen när Katniss försöker skydda sin familj och sina vänner. Boken är en typisk andrabok där tempot är rejält sänkt och egentligen bara en sträcka fram till finalen - den tredje och avlsutande boken. Ändå så kan jag inte säga att den är trög. Det framkommer ännu fler vinklar som gör att Katniss olika val blir svåra och ångestfyllda. Ibland rusar handlingen till, som när Peeta och Katniss besöker distriktet där Rue kom ifrån och det känns svårt att följa med. Jag kan inte sätta fingret på att det är för att jag lyssnar på boken eller om tempot faktiskt ökar just där. Men jag hade gärna sett att just sånna bitar i boken varit längre och bättre beskrivna.

 
Den tredje boken heter Mockingjay eller Revolt och beskrivs bäst som en final. Katniss har överlevt Hungerspelen, inte bara en utan två gånger. Knappt. Och befinner sig nu mitt i upprorets hjärta, distrikt 13. Efter alla sina handlingar mot regimen har hon nu en viktig roll att spela, frågan är bara vem hon spelar för. Vem är på hennes sida? Och var är Peeta, Prim och vad har hänt med hennes egna distrikt? Var kvartsekelsspelen planerade för redan 75 år sedan eller är det ännu ett sätt för president Snow att göra sig av med härmskrikan?
Boken känns snurrig, men eftersom handlingen växlar mycket beroende på vad Katniss upplever och går igenom passar det på något sätt. Jag tänker att om boken varit lika väl förklarande som första hade den varit tre gånger så lång också. Det händer mycket och slutet (finalen) är både önskvärd och helt platt. Spelen måste ha en segrare, eller? Så som Katniss överlistade spelen i första boken händer även här.

Jag fastnade för alla tre böckerna och jag är väldigt nyfiken på hur de ska framställa andra boken i film. Som vanligt saknades det en massa från boken när jag i efterhand kollade in filmen. Men det var nog minst lika mycket som blev förklarat eftersom det togs upp i boken på ett betydligt bättre sätt än på filmen.

Trevlig läsning!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar