lördag 5 februari 2011

Kycklingsoppa med curry

Ingredienser (4 port)

(recpet från tasteline.se)


Supergott!!

2 st kycklingfiléer
1 msk rapsolja
0,5 tsk curry
1 msk tomatpuré
Salt
6 dl vatten

3 dl passerade tomater
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl majskorn, frysta
2 tärningar hönsbuljong
Peppar
2 dl pastaskruvar

Till garnering
Basilika

Tillagning

1. Skär kycklingfiléerna i bitar/tärningar. Bryn i oljan. Tillsätt curry, tomatpuré, salt och peppar. Häll på vatten, passerade tomater, grädde och lägg i hönsbuljong och pastaskruvar.

2. Koka i 15 minuter. Tillsätt sedan majsen och låt koka några minuter till. Garnera med basilika.

Tips
Jag skippade pastaskruvarna och tog klippt spagetti istället. Faktiskt så kokade jag dem halvklara innan också, med grönsaksbuljong i vattnet.
Och så glömde jag grädden, upptäckte jag nu. Så vill du inte ha med det blir det gott ändå. (Det förklarar nog varför min soppa blev mycket rödare än på originalreceptets bild.)
Hällde även i lite extra curry och tomatpuré.
Receptet fungerar också med krossade tomater istället för passerade och som det syns på bilden använde jag en grönsaksblandning (paprika, gröna ärtor och majs) istället för enbart majs. Man tager vad man haver, eller hur!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar