måndag 21 februari 2011

Pojkar gör mammor deprimerade

Jo, det är säkert! Enligt DNs artikel Pojkar gör mödrar mer nedstämda är de nyförlösta mammorna till små gossar "efter fem dygn ... 40 procent oftare nedstämda än mammorna som fått en flicka." Inte dåligt va!?

Kul att de visar en "nyfödd" bebis som är några
månader gammal. Bilden är lånad från DN artikeln.

Kan inte säga att jag har så stor erfarenhet, men sånna här grejer gör mig alltid extra misstänksam. Varför skulle man bli mer, eller ha större risk för att bli, deprimerad för att man har fött en pojke. Nu står det ju visserligen i artikeln att det kan handla om halten av hormonet Leptin i kroppen. Att nivåerna på hormonet skiljer sig mellan när man bär en flicka eller en pojke.

Och hormoner ska man aldrig underskatta! Så mycket har jag lärt mig under mina jordvarv.

Men jag tycker ändå att det låter lite som humbugg, kan inte hjälpas... Precis som när jag läste det där om att mammor kan äta sig till ett visst kön. Skitsnack!


Nå, och vad ville jag ha sagt? Ingenting. Bra va? Ville bara visa artikeln och säga grattis till er mammor med flickebarn; ni som aldrig äter salt och inte heller riskerar att bli deprimerade efter en förlossning.

Grattis för fan.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Haha jag läste också det där. Dock tyckte jag det var intressant att i länder som t.ex. Indien och Kina var det tvärtom - där fick mammorna depressioner av att få en flicka. Och i de länderna är ju stigmat att man ska få pojkar, inte flickor. Medan här i västvärlden kanske det är lite tvärtom, mammorna vill ha en flicka?

    Du angående auktion. Det var en riktig auktion. Gillar inte loppisar efter att ha upptäckt auktioner - det är sjukt mycket billigare på auktion än på loppis! Har köpt mycket fint på auktion genom åren. Det hålls en auktion varannan vecka ungefär i områdena kring där mamma där, Ulricehamnstrakten. Du får gärna följa med nån gång om du vill! :-)

    Är det förvirrande för dig att jag kallar mig Lilla Li i bloggvärlden? :-D

    SvaraRadera
  2. Åh, så långt läste jag aldrig. Haha! Men visst är det tänkvärt. Och lite sanning ligger det nog i det. Flickor behandlas ofta som små dockor, skyltdockor man ska visa upp. Den känslan kom gång på gång när jag var på ÖF iaf.

    Ska definitivt hojta till om jag är i dina trakter, skulle jättegärna vilja följa med på en auktion. Verkar helt klart som att ni ha bättre auktioner än vad jag lyckas hitta höromkring. =)

    Nja, det var det i början. Men sen när jag fattade vem du var, så är jag med på noterna. Men nyfiken blir jag allt vaför det just är Lilla Li och inte som på FL.

    SvaraRadera
  3. Oh fan! Och jag som var bekymrad för att bli deppig om det INTE blev en pojk... tänk så fel jag tänkte. ;)

    SvaraRadera
  4. Jo jag har upplevt detsamma, och kan fortfarande tycka att det är så på dagis - flickorna ska pyntas och visas upp. Att ha en pojke verkar inte vara lika "fint". Störigt.

    Lilla Li har jag använt mig av i olika sammanhang i många år. Framför allt kände jag att jag inte ville använda mitt riktiga namn. Och Lilla Li gillar jag egentligen mer än Caranlachiel, men det var upptaget på Familjeliv när jag registrerade mig där tror jag.

    SvaraRadera
  5. Jodå, så är det på det vårat dagis också kan jag tycka. Och är det inte kläderna så är det sättet de bemöts. Pojkarna ska/vill spela innebandy i korridoren och flickorna ska/vill leka i dockvrån.

    Från fröknarna få vi veta att grabben lekt frisör, i förbifarten. Men när han lekte med klubborna i korridoren skulle de ta kort. Sånt kan göra mig riktigt sur!

    Nää, det håller jag med om. Ens riktiga namn vill man ha för sig själv så här öppet. De som vet vem är behöver man ju inte skylta för precis. ;-)

    SvaraRadera