torsdag 24 mars 2011

Asså, det här med familjeparkering. Är det ett ord som måste förklaras i detalj?

Såg detta på FB och självklart blev jag arg. För detta är något som berör mig starkt, blivit drabbad.


Familjeparkeing känns inte som något fruktansvärt nytt, även om det inte är lastgammalt. Men vad är det med folk egentligen? Är ordet och dess betydelse så nytt att det inte går in i folks hjärnor att en familjeparkering är till för familjer med små barn. Varför? Jo...
  1. När man har små barn underlättar det betydligt om man kan öppna dörrarna så pass att ungen kommer ut. Utan att bli klämd.
  2. Parkeringsplatserna är oftast belägna så att inte all trafik går precis där. Vilket är jäkligt skönt då man faktiskt kan ta fram väskan i baksätet utan att dra armen ur led på både sig själv och ungen för att man måste blåhålla ungen i armen. Det räcker med ett fast grepp i handen liksom.
Så varför kan inte ungdoms-, pensionärs- och medelåldersjävlarna få in det i sina huvuden? Så jäkla små hjärnor har de faktiskt inte, de har ju tagit sig till affären liksom. Märkt att det gapar tom i kylskåpet och fattat beslutet att handla.

Och just detta hände mig häromdagen, en småglinsjävel ungdom parkerade brevid mig på familjeparkeringen när jag höll på att göra pojken o mig klara för storhandlingen. Upptäcker att personen 1, ser väldigt skyldig ut, tittar sig omkring. 2, har inget barn i bilen, inte ens ett stort barn eller en barnstol.
Jag, som numera informerar vad det är för en parkering, sa till (frågade snällt, med elak ton) om hon visste att det var en familjeparkering och att den var till för småbarnfamiljer.

Puckot svarar att hon har "bråttom". Tro fan att hon har bråttom! Bråttom bort från en ilsken småbarnsmorsa på krigsstigen! Så jävla bråttom kan man inte ha när man inte ens tar en närmare parkering (jo, det fanns en vanlig parkering närmare ingången som hon tydligen missade).

Jag hade sån god lust att banka in bildörren eller nått. Skylla på ungarna sen. Typ parkerar man på en familjeparkering kan sånt hända, skyll dig själv-grej. Men jag sa inte ens till personalen. Nu ångrar jag mig bittert. Och samtidigt undrar jag vad de kan göra? Sätta en fin liten papperslapp med information? Det hjälps ju föga!

Hit med en parkeringsvakt som skäller skiten ur varenda jäkel som tänk ta en parkeringsplats utan att vara berättigad till den. Ska kanske satsa på det för mitt nästa jobbuppdrag.

Fru Nenna - familjepakeringsvakt med rätt att skälla!

3 kommentarer:

  1. Bästa kommentaren hittills måste nog varit när vi frågade (måhända i lite syrlig ton) om det äldre paret hade barnbarnen med sig eftersom de parkerade på familjeparkeringen och mannen svarar; Nej, men vi ska få barn snart.

    Jag kanske ska tillägga att de var runt 70 och kvinnan såg misstänkt icke-höggravid ut...

    SvaraRadera
  2. HAHAHAHA! Låt mig gissa, ni stod o gapa efteråt?

    SvaraRadera
  3. Nja, gapa minns jag inte att vi gjorde. Men vi hade rätt så roligt åt dem ett tag och talade om "det roliga havande paret" rätt så högt inne i affären. =)

    SvaraRadera