onsdag 9 mars 2011

Bilbo - en hobbits äventyr

Är nu klar med Bilbo - En hobbits äventyr av J.R.R Tolkien (uppläsare Tomas Norström. Ni vet, han som spelar Olle i Pistvakt.). Någon som har missat triologin om Härskarringen? Nää, trodde inte det. Det här är ringens historia precis innan Frodo påbörjar sin vandring. Det här är historien om hur ringen hamnar i Bilbo Baggers händer.


Här börjar Sagan om ringen. Bilbo - en hobbits äventyr är den klassiska föregångaren till Tolkiens berömda trilogi om Härskarringen. Här möter vi den fascinerande mytologiska värld som trollbundit läsare i alla åldrar i alla länder.

Halvt motvilligt följer den fridsamme hoben Bilbo med den store trollkarlen Gandalf i jakten på dvärgarnas guldskatt. Otaliga faror och svårigheter tornar upp sig på vägen. Med list och tur och tack vare Gollums osynlighetsring lyckas Bilbo och hans följe ta sig fram till den ruvande draken Smaug för den avgörande striden.

Bilbo – en hobbits äventyr skrev Tolkien till sina egna barn och då den publicerades 1937 blev den genast en stor succé. Tolkiens rika fantasi har skapat en värld så levande och verklig att man kan svära på att den har funnits en gång i uråldrig tid, på den riktiga sagotiden.
(text  och bild hämtad från adlibris.se)


Tyvärr måste jag säga att jag är lite besviken över denna bok. Jag hade förväntat mig mycket mer av den. Som redan är känt, är beskrivningarna i boken på platser, personer och miljön i stort bra. Men inte i närheten av vad det skrytits om. Om det har att göra med för stora förväntningar eller om boken skrivits i all hast (som det faktiskt känns som) vet jag inte. Och jag vill heller inte veta. Jag är glad att den är klar, att jag är färdig med den och att jag kunnat gå vidare till första boken i triologin istället. Nu kan jag äntligen se fram emot mina boklyssnarstunder igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar