torsdag 31 mars 2011

"Blivande mammor väger allt mer" Hur tänkte de här egentligen??

När jag var gravid gick jag totalt upp 15 kg. Det räknas inte som gigantiskt mycket men ändå inte superlite. Lagom.

I artikeln från Aftonbladet/Kropp och hälsa "Blivande mammor väger allt mer" kan man läsa att det (som rubriken säger) blir vanligare att förstföderskor och omföderskor blir allt tyngre under graviditeten. VA liksom!? Går man upp i vikt när man bär på en tre-kilos klump i magen? Hade jag ingen aning om!!

Bilden är lånad, google är bra...
Skämtåsido, jag är medveten om att allt fler går upp mer i vikt nu än för några (läs: många) år sedan. Men kan inte en orsak vara att vi också har mer och bättre mat? Eller? Att det har blivit mer inne att äta rätt menar jag.

I artikeln nämns det att ett BMI över 25 är skadligt och det påstår jag inte att det inte är.
"Nästan 37 procent av de gravida kvinnorna hade ett BMI (body mass index, som mäter vikt i förhållande till längd) över 25."
Att BMI över 25 kan leda till fetma och komplikationer som havandeskapsförgiftning och annat "trevligt". Det roliga är att det hade kvittat om jag hade gått upp 5 kg (som räknas som lite i sammanhanget) istället, jag hade ändå kommit över 25 i BMI. Med mina 15 kg mamma-bebisvikt hamnade jag på 29,4 i BMI (precis på gränsen mellan övervikt och fetma).

Hur mycket (eller lite) vill de att man ska gå upp egentligen?? För att jag inte skulle kommit över gränsen till övervikt skulle jag hållt mig inom en 2 kilos gräns, väldigt lätt när man fick en unge på 3 kg kan jag ju säga.

Min startvikt var kanske inte den bästa, jag är nämligen så där normal person att jag pendlar i vikten och just när jag blev gravid låg jag på det övre delen av kurvan. Ska tänka på det till nästa gång, så jag har mer än 2 kg att rumla med.

Men hur fan tänker de? Att gravida inte får gå upp ett enda gram? Och från när ska man räkna mamma-bebisvikten som extravikt inte en vikt som hör till graviditeten? Eller kanske är det bara oss normala (läs: alla kvinnor) som pendlar i vikt som ska tänka oss för när vi bli gravida, så att vi är på den nedre delen av kurvan och inte den övre.

5 kommentarer:

  1. Men man ränkar inte BMI vid graviditet, man räknar BMI EFTER i så fall. Man binder vätska mycket lättare i kroppen som gravid o då kan man inte räkna allt som kroppsfett heller. På min nuvarande vikt har ja ett BMI på 26 eller 27, så de e ju oilka hur man är.

    SvaraRadera
  2. fattar inte hur de menar med det där? Alla går ju upp något så när i vikt, men man behöver ju inte alltid det. Det är ju helt individuellt liksom. Ja ska läsa artikeln, inte läst den innan ja skrev på på dina kommentarer... Hade nog inte läst hela din heller, den övre delen.

    SvaraRadera
  3. Du är ju rolig! Var hittar du allt att skriva om?? Nä, det är nog bra om du går på dig lite mer än två kilo om du blir gravid igen även om du överstiger BMI!!

    SvaraRadera
  4. Sandra de hade kollat vad kvinnorna vägde vid inskrivningen. Men även där tycker jag att det är lite missvisande, man kan ju redan ha gått upp lite eller ner beroende på om man är mycket illamående eller kanske sluppit den biten.

    SvaraRadera
  5. Hannah Aftonbladet is da shit om man ska hitta konstigheter. Fast DN är inte dåliga de heller. ;-)

    SvaraRadera