onsdag 27 april 2011

Borde det vara straffbart att inte ingripa?

Läste precis en artikel på Aftonbladet (Misshandlade transexuell - ingen ingrep) och kollade på videon.

För mig är det näst intill ofattbart att någon ens kan göra så. Misshandla en annan person för att de inte tycker att personen passar in på ett speciellt ställe. I detta fall hade den transexuella gått in på damernas toalett istället för herrarnas.

Men egentligen, vilken toalett blir rätt? Hade inte samma sak kunnat hända om personen gått in på den andra toaletten? Hade inte hatorden bara blivit lite annorlunda men ändå desamma?



Jag har, utan att klätt mig som en man, gått på herrarnas för att det alltid är så lång kö på damernas. Eller nja, det där var nog inte helt sant. Jag går ju ofta i byxor och tycker om bylsiga hood-tröjor. Dessutom sminkar jag mig inte särskillt ofta heller. Så enligt en del spånhuvuden icke-intelligenta medmänniskor klassas kanske jag också som transexuell, eller??

Fast det var inte att det var en transexuell som gick in på ett specifikt köns toalett som upprörde mig med artikeln och videon. Utan det faktum att ingen reagerade. Fel igen. Två, förutom misshandlarna, gjorde faktiskt något i lokalen. En tog upp sin mobil och filmade hela händelsen och en försökte gå emellan vid ett tillfälle (står det i artikeln, men det såg inte jag när jag kollade på videon. Mobilkvalitet är ju som den är.).

Filmade! Istället för att ta sitt ansvar som arbetare på en arbetsplats och förhindra, ringa polisen eller åtminstone skrika far åt helvete och sluta till misshandlarna. Varför?

Men så tänker jag på de gånger det faktiskt har hänt att någon har ingripit och det har gått snett. Som den där killen som försökte förhindra en bilstöld och själv blev nerslagen. Eller när en annan kille stoppade en misshandel av en tjej men blev själv misshandlad. Söker man på google eller vilken annan sökmotor som helst får man upp mängder med exempel på varför folk inte går emellan, längre.


Jag vet själv inte hur jag skulle reagera, säkert stå som paralyserad och efteråt bli arg på mig själv. Men jag tror inte man kan veta säkert fören man är i en sådan situation.

Så borde det vara straffbart att inte ingripa? Jag vet faktiskt inte, hur jag än vrider och vänder på det vet jag inte. Å ena sidan tycker jag absolut att man ska ingripa när man ser något som inte är rätt. Å andra sidan vill jag inte riskera att någon annan blir skadad heller. Det utlimata vore väl att alla människor börjar förstå att ett nej betyder nej och att sluta betyder sluta - inte tvärtom. Men kommer vi någonsin dit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar