torsdag 5 maj 2011

"Ammande mor vägrades vin – moralpanik?"

En kvinna sitter med sin väninna på en bar och tar ett glas vin. Efter en stund bestämmer de sig för att ta ett glas till, men denna gång säger bartendern "nej". Varför? Han har sett att kvinnan ammat sitt barn någon gång under tiden. 

Detta är händelsen. Vad skulle du gjort? Skulle du serverat kvinnan ett glas till? Eller skulle du sagt nej?



Bilden är lånad från dn.se
Jag skulle, efter en hel del tänkande, sagt nej. Eller skulle jag? Jag skulle nog frågat om det var så klokt innan jag sa nej. Ja, så skulle jag gjort. Ifrågasatt.

Jag minns när jag första gången efter att jag slutade amma sonen tog mig en cider. Jag drack en fjärdedel, sen var jag packad. Ärligt, det var så illa! Kroppen var så utrensad att även så lite alkohol fick mig rund under fötterna.

Men det är inte enbart alkoholen som går ut i bröstmjölken jag tänker på. Egentligen är det allra minst den, eftersom mängden inte blir så stor. Utan det är hur personen påverkas. Tänk dig, jag tog en fjärdedels cider (vanlig burk) och jag kände mig packad. Hur påverkad kanske kvinnan inte skulle blivit av ett extra glas vin?

För att inte tala om hur annorlunda hon skulle luktat för bebisen. Till skillnad från oss vuxna är de otroligt känsliga för sådant.
Studier visar däremot med säkerhet att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar när den ena eller båda föräldrarna är påverkade av alkohol... (http://se.babycenter.com/baby/sleep/reducecotdeathexpert/)
Nej, jag vill inte vara någon moralkärring och klanka ner på alla som tar sig ett glas vin eller en cider/öl. Men varför ta mer?

Jag skulle kunna säga så mycket mer i ämnet, men jag stannar här och hoppas på att ni kommer in med kommentarer istället. För detta är ett ämne värt att diskutera, bättre i det öppna än att det blir tabu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar