torsdag 30 juni 2011

Drömmen om Everest av Jeffrey Archer

Och så har jag äntligen hittat nummer två på min personliga favorit-bok-lista. Drömmen om Everest av Jeffrey Archer är verkligen en gripande bok. Visst tänkte jag några gånger att "nu har han väl ändå förskönat George en aning". Jag menar, killen gjorde ju aldrig fel! Förutom den gången då, då han bestämde sig för att vandra upp för Mount Everest i Himalaya.

Mount Everest
Boken handlar alltså om George Mallory och hans passion för bergsklättring. Som ung klättrar han på allt och hans far försöker hänga med så gott han kan och uppmuntrar sin son i sitt intresse. Att han inte enbart kunde säga att klättring var en hobby får man bevis för när han kom försent till sin intervju på Magdalene Collage, Cambridge.

Magdalene Collage, Cambridge
I boken beskrivs hans liv innan han träffade sin älskade fru Ruth Mallory (Tunner) och två av hans expeditioner till Mount Everest. Den första och den sista. Boken beskriver också den otroliga kärlek mellan Ruth och George, en sån kärlek som få av oss får chansen att uppleva. Och kärleken mellan George och "den andra kvinnan" som till sist kräver hans fulla uppmärksamhet.

Ruth och George.
Än i dag vet man inte säkert om George och hans klättringspartner, den gången, Andrew Irvine nådde toppen. Vissa fakta talar för att de nådde toppen, som att kortet George alltid bar i sin plånbok inte fanns där i när hans kropp hittades 1999. Kroppens läge, position och skick talar också för att han nådde sitt mål. Samt att George inte hade på sig sina glasögon när han hittades, vilket kan tyda på att han försökte ta sig ner från berget i mörker.
Däremot har forskare kollat på väderdata från juni 1924 och kommit fram till att det under de dagar som George och Andrew skulle ha bestigit berget också måste varit storm. En liknande storm som 1996 krävde åtta bergsbestigares liv på samma berg.

Andrews kropp har än idag inte hittats, men en kinesisk bergklättrare ska 1975 ha sett kroppen efter "den engelske mannen" på över 8000 meters höjd. Bergklättraren, Wang Hongbao, dog tyvärr innan han hann visa den exakta platsen.

Jag tror, och hoppas, att George nådde sitt mål och besteg Mount Everest den där dagen. Men en sak är i alla fall säker. Denna bok kommer jag att läsa fler gånger, med den enda skillnaden att jag kommer att ha näsdukar framme och färdiga att använda. För jag lovar, när sista brevet kommer, kommer du också att fälla både en och annan tår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar