tisdag 7 juni 2011

Svindlande höjder av Emily Brontë

Den här boken var jättesvår att definera. Antingen tycker jag att det är en kärlekshistoria som går genom tiderna eller så tycker jag att det är ett svartsjukehistoria a la triangelsåpa som går genom tiderna.

Bilden är lånad från adlibris.se
Undertiden som jag läste (lyssnade på) boken kunde jag inte låta bli att tycka att det var en väldigt deprimerande bok, av flera olika anledningar. Den taskiga tajmingen av huvudkaraktärerna, dåtidens underliga sätt att få fram den sanna meningen med vad man säger, klassamhället. Listan kan göras lång - tro mig.

Men samtidigt, nu när jag är klar med boken, kan jag inte låta bli att tycka att kärleken som beskrivs mellan de två huvudkaraktärerna är enastående. Trots allt det andra.

En gång för flera år sedan snubblade jag in på en rätt så nygjord tappning av boken, som film alltså. Jag tror att jag såg 20 minuter - sen gav jag upp. Jäklar vad jag ångrar mig nu. Då trodde jag att det var en helknäppfilm jag börjat titta på, med tanke på början. Du som läst boken eller sett filmen fattar nog vad jag menar.

Så jag kan helt enkelt inte säga något om boken. Läs den om du vill läsa en klassiker, ha tålamod den blir bättre ju längre in i boken man kommer och du kommer säkerligen inte att ångra dig när du är klar.

Svindlande höjder av Emily Brontë (adlibris.se)

Text hämtad från adlibris.se:

Hittebarnet Heathcliff kommer till den ödsliga gården Wuthering Heights, där han omhändertas av den godhjärtade Mr Earnshaw. Heathcliff uppfostras med gårdens barn Catherine och Hindley. De växer upp på de storslagna hedarna i Yorkshire där naturen är lika obändig som vild. Lika vild som den passion som drabbar Catherine och Heathcliff.När fadern dör tyranniseras Heathcliff av Hindley, som tvingar honom att slita som dräng på gården. Driven av ett besinningslöst hat lämnar Heathcliff Wuthering Heights, men svär att en gång hämnas och återkomma som gårdens ägare. Hämndlystnaden gör att han förgör det som kommer i hans väg... Men kärleken som Catherine och Heathcliff hyser till varandra är lika förtärande som eld och vind - det är en kärlek som går utöver det mänskliga...

Svindlande höjder är en av världens största kärleksromaner - något av det bästa som skrivits i den engelska litteraturen!

Heden, kärleken och döden är tre storslagna teman som i Emily Brontës klassiska roman smälter samman till en enhet. Emily Brontë framlevde sitt korta liv i så gott som fullständig avskildhet från världen, men dessa tre kände hon: heden - vild, vindpinad och fantasieggande - låg inte långt från hemmet, prästgården i Haworth, kärleken hade hon god tid att drömma om, och döden var hennes granne; prästgården omgavs på tre sidor av kyrkogårdens gravvårdar.Man kan tycka att hennes utsikt mot världen var trångt begränsad, men säkert är att denna gåtfulla författarinna med sin intuitiva författarbegåvning skapade en av världslitteraturens odödliga romantiska berättelser i Svindlande höjder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar