torsdag 1 september 2011

Fatta, nu har de ju värsta chansen att sätta nya trender!

Jag gillar P4, skarpt. Inte bara för att de oftast har en härlig blandning av nya och gamla låtar (inte som Mix Megapol o RIX FM har utan en riktig blandning). Utan också för deras sätt att förmedla lite udda nyheter. Som inspelningsstoppet i USAs porrindustri (dra fram till ungefär 25 minuter så hör du inslaget).

Jag trodde först att de skämtade, men nej.. Det var ju inte något humorprogram jag lyssnade på precis. Det diskuterades om att en del aktörer har testats positivt för HIV och att en ny lag säger att de därför (oklart, eller om det helt enkelt är en ny lag punkt) måste börja använda kondom. Av inslaget att döma så var väl inte alla helt med på det och tills det klubbats igenom (kondom på) så har all inspelning stoppats.

*** Här hade jag tänkt lägga in lite bilder, men kom på hur opassande det skulle vara. Så ni får nöja er med halvdassiga ursäkt och själva googla fram porrbilder som visar kondomanvändandet inom branchen. ***

Att inte det här har kommit tidigare, eller "blommat ut" tidigare förvånar faktiskt. Jag har ingen aning om hur mycket människor det rör sig om, i själva "industrin" men det är ju en hel del pengar inblandade och så fort det är det är det också mycket folk. Så att det är en del aktörer som blivit smittade borde väl betyda att det är ganska många, eller? Jaja, hur eller hur...

Porrindustrin/filmerna sätter ju vissa trender. Ett tag var falukorv väldigt poppis och just nu är det rakat som gäller. Dessutom så verkar det ju onekligen som att kondomfritt också är en trend som går nu. Appropå att det blev sån hysteri för att de skulle på menar jag, alltså... Hrpmff... Åter till saken.

** Det är samma sak här med bilder. Men istället för en ursäkt kan jag tipsa om att ni googlar på "Fäbojäntan". För att fatta min hint till falukorven. Öhm, det var bara det. **

Många unga tittar på filmerna, inte bara från USA, jag menar hallå - internet? Hur många sider finns det inte. Tänk om alla dessa personer skulle börja göra en cool grej av att sätta på kondomer. Sexa upp det en aning. Inte sån där skämmig nu-ska-vi-sätta-kondomer-på-en-banan-teknik utan en teknik som får ungdomarna att faktiskt börja använda dem.

Jag tror faktiskt att det skulle vända den tråkiga trenden av att det är osexigt, okänsligt och framförallt inte ett dugg häftigt att använda kondom.

Om unga kan ta efter de dåliga sidorna (vissa rent av förnedrande, en del helt och hållet livsfarliga att ta efter) från porrfilmerna borde ju de goda (kondomanvändandet) sidorna också kunna hänga med efter ett tag. Så tänker jag.

Alla förebilder som kan skapa en positiv trend kan vi väl räkna som en bra förebild. Oavsett om bilden kommer i form av en silikontuttad donna eller en vaccumpumpad filur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar