måndag 19 december 2011

Äggfri griljering av julskinka

Och så var julskinkan griljerad och provsmakad. Och utvärderingen av det nya receptet gjort.

Och hur blev det då undrar den nyfikne... Jo, helt perfekt! Jag tror inte att jag lyckats så väl någon gång med att få smeten att sitta kvar. Hälften brukar alltid rymma sin väg innan jag lyckas mota in skinkan i ugnen.

Jag använde:

Ljus sirap
Senap
Ströbröd

I ungefär varannat recept jag hittade stod det lika delar sirap som senap. Men jag tyckte det lät lite för sött för min smak så ungefär hälften av senapsmängden i sirap tog jag. Och ströbröd till den konsistens jag ville. Typ grovkornig senap. Jäkligt grovkornig.

Mums blev det! Sötheten i sirapen märktes inte alls. Iallafall inte så smaken förstördes. Det ska ju vara lite sötsur så där. Det enda sirapen märktes på var att men blev lite kletig om fingrarna om man pillade på griljeringen. Och det måste man ju inte göra jämt precis.

Smaklig måltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar