tisdag 20 mars 2012

Befolka landsbygden skriker de. Och vi som bor utanför en stad eller ett samhälle ropar snabbt JA!

Jag undrar just hur de tänker, de där politikerna som vill höja bensin- och dieselskatten. Det är liksom inte nog med att priserna höjts till följd av läget i Iran och andra händelser verkar det som.

Men jag fattar verkligen inte. En del ministrar vill få ut folket på landet. Befolka landsbygden skriker de. Och vi som bor utanför en stad eller ett samhälle ropar snabbt JA! För det innebär i praktiken också förbättringar för oss. Bättre kollektivtrafik och sånt.

Och inte nog med att andra skriker att alla ska cykla till jobbet, de skriker också om att en inte får tacka nej till jobb som har ett pendlingsavstånd på tre timmar per dag. För där går tydligen en gräns. Desutom får vi inte lämna våra barn på förskolan hela dagarna om vi ska räknas som ansvarsfulla och närvarande föräldrar.

Jag får det liksom inte att gå ihop. Även utan barn är det svårt att få ihop den ekvationen.

Ska det höjas ytterligare på ena fronten (bensinpriset) så måste det även höjas på den andra fronten (skatteåterbäringen bland annat). Annars har vi som bor utanför inte en chans att kunna bo kvar.

Men flytta då...  Nej, varför det? Varför ska jag straffas för att jag valt att befolka landsbygden precis som det hojtats om så länge? Och vart ska jag flytta? För innåt närmaste stad räcker inte. Inte ens in till närmaste större stad.

Ska alla bo i de allra största städerna i Sverige? Är det så framtiden ser ut?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar