torsdag 24 maj 2012

#tafs

Lady Dahmer skriver om fenomenet om barn/ungdomar som tafsar. Om hur flickor förväntas acceptera och nästintill längta efter att bli tafsad på. Och hur pojkar fostras till att de inte behöver eller ens kan ta ansvar för sina handlingar under uppväxttiden.

Och faktiskt. Ja, så var det även för mig. Under låg- och mellanstadiet stod jag inte högst i kurs hos pojkarna. Andra flickor i klassen blev tafsade på, retade och valdes alltid före mig på gympan. (Utan suck o stön också för den delen.) Och jag var avundssjuk. Jag ville också bli sedd!

Jo, retad blev jag också. Men inte på samma sätt. Och aldrig med den där "glimten i ögat" som lärarna sa att pojkarna hade.

I högstadiet förändrades en del. Inte mycket. Men en hel del av mina plågoandar fick nya offer, växte upp eller helt enkelt struntade i mig. Men nog om det just nu. Det jag ville komma till var just en händelse under dessa tre år som verkligen har satt spår i mig.

Vi stod, det vanliga tjejgänget, och snackade i samband med en gympalektion i simhallen när ett av killgängen dök upp o började snacka. Vi hade god sammanhållning i klassen och det var ofta vi kunde stå hela klassen o snacka eller bara vara nära.

En av killarna dök upp bakom mig och drar in handen mellan mina ben, greppar tag och säger samtidigt något som jag nu bara kommer ihåg att jag blev förbannad av att höra. Tjejerna tystnar medan killarna skrattar. Lite så där som att de hade slagit vad om vem som vågade.

När jag snabbt vänder mig om och gör samma sak mot honom blir det genast en helt annan stämning.

MAN FÅR JU INTE KLÄMMA POJKAR PÅ KUKEN!! Att jag inte fattade det. Vilket CP jag var. Detta skulle han anmäla. Få hans föräldrar att ringa mina osv.

Att han gjort samma sak på mig var det liksom ingen som verkade ta notis om. Han anmälde mig inte visserligen och inte heller ringde hans föräldrar upp mina. Men jag då!? Varför anmälde inte jag?

För att nu var jag äntligen någon. Snygg, smal och som han just bevisade - knullbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar