fredag 3 augusti 2012

Jamen, kvinnor har det ju faktiakt mycket bättre än män - se bara på alla fördelar!

En fråga lite sisåhär på förmiddagen. När en kvinna hävdar att det ska vara jämställt slås det ner med att kvinnor faktiskt har det mycket bättre än män och ofta att det är bara feta, fula kvinnor som hävdar jämställdhet. Men om en man hävdar att det ska vara jämställt åt andra hållet blir frågan så mycket större. Mannen höjs till skyarna och feminister får ennu en dust av kvinnor har det ju faktiskt mycket bättre än män.

Varför är det så? För mig står inte feminismen för att kvinnor ska framstå som det rätta könet eller att vi ska göra allt för att vända på könsrollerna (pojkar leker med dockor och flickor spelar fotboll). För mig står feminismen för lika rättigheter OCH skyldigheter.

Alltså, en man har inte automatiskt rätt till en kvinnas kropp för att hon bär kjol. En kvinna ska inte förvänta sig hjälp enbart för att hon är kvinna. Barn har lika mycket rätt att leka med dockor som att klättra på väggarna och alla färger är tillåtna.

Självmordsstatistiken visar tydliga tecken på att det är fler unga män som mår så dåligt att de känner att enda utvägen är självmord. Man kan ju smått undra varför? För inte kan det ha något att göra med det förtryck som även män drabbas av? Inte visa känslor, måste vara stor och tuff, får absolut inte leva ut sina konstnärliga sidor om det inte handlar om graffiti. Ungefär.

Jag följer OS ganska mycket den här gången, är lite förvånad av mig själv på den fronten, och slås så många gånger av tanken Va fan! Varför måste de skilja på damer och herrar? I många sporter behövs det inte. Inom ridsporten skiljs inte damer och herrar åt. Bravo säger jag bara!

Men skytte då? Ytterligare en sport där könet verkligen inte har någon betydelse. Inom många sporter skulle ett viktsystem till och med vara att föredra istället för könsindelning.

Ja, kvinnors resultat är i nuläget snäppet lägre än männens - tider, längder osv. Men har ni inte tänkt på hur mycket större gapet var förut? Och se på (fan, tappat namnet) simmerskan som till och med slog herrarnas resultat i samma gren/längd/stil. Kvinnor kommer ikapp, var så säker.

6 kommentarer:

  1. Och männens förtryck ( i form av att inte visa känslor, vara starka och det där) är alltså större nu när könsrollerna har vidgats väldigt mycket de senaste decennierna än det var förr och därför har självmordsstatistiken gått upp?? haha du tänkte nog inte färdigt där.

    SvaraRadera
  2. Anonym Att de med snopp mår mer dåligt nu när genus-/jämställdhetsfrågor blir mer synliga menar du? Nej, det har jag inte påstått men kul att du tolkade min text på det sättet.
    Det är som ett pekfinger upp i näsan på mig om att jag måste bli bättre på att formulera mig.

    Unga män/pojkar har toppat självmordstatitiken ett tag nu (tråkigt med sån statistik) medan unga kvinnor/flickor skadar sig själva mer.
    En del av orsaken vad jag kan se hör til våra normer att göra. Alltså "feminima" män får inte leva ut sina liv, pga den rådande normen, utan att bli hånade för det. Och "maskulina" kvinnor hånas på liknande sätt.

    Det är fult, äckligt att vara en kvinna med håriga armhålor och det är bögigt att vara en man med inredningsintresse. Ungefär.

    SvaraRadera
  3. Anledningen till att en del män mår dåligt är p.g.a. feminismen och dess genusindustri. Det finns nog ingen kategori människor som har utsatts för såna hatkampanjer som just männen i dagens samhälle. Det är fler och fler feminister som slutar att kalla sig för just feminister eftersom de inte längre kan stå för det genusvansinne som pågår just nu.

    SvaraRadera
  4. Malte Ingen kategori? Det finns många kategorier människor som drabbats av hatkampanjer. Behöver nog inte lista upp några här va?

    Jag håller med om att genusfrågorna har slagit ut stort nu, men att det är ett vansinne håller jag inte riktigt med om. En stor grej är att när feminismer pratar om jämställdhet, lika löner och så vidare verkar många män bli rädda för att könsrollerna ska bytas. Som att män nu ska stå vid spisen och kvinnorna göra karriär istället för att båda ska stå vid spisen och båda kan göra karriär. För mig är det tankesättet lite lustigt och väldigt tråkigt.

    SvaraRadera