måndag 10 december 2012

Han gav hur som helst med sig och nu har vi alltså blivit med katt.

Jomenjaha, då har vi fått ytterliggare en familjemedlem i huset. Kattungen Mjau Spindelmannen aka Tissen kom till oss igår. Och efter lite fräsande, spottande och kutryggande mot Orux så gick det faktiskt väldigt bra. 

Jag gissar att Hampus och Spindelmannen kommer få
speciell relation, båda är lika gosiga av sig.
Än så länge är Orux mer nyfiken på Spindelmannen än vad katten tillåter. Men vi ger det några dagar. Vi kan ju inte blint räkna med att en kattunge på typ tre gram (okej, jag överdriver liiite) ska acceptera en hund på typ 25 kg på stört. Speciellt inte när han är van vid en hälften så stor hund.

Mina förhoppningar är förstås att Spindelmannen kommer att bli värsta skadedjursjägaren, ska han passa in i familjen är nästan det ett krav. Kan vi säga. Jag har länge tjatat och pratat mig varm om att vi ska ha katt men det har inte riktigt fallit i god jord om vi säger så hos han den där andra vuxna personen som lever under samma tak som mig. Fören nu. Efter sjuhundraåttioelva möss som sprungit i väggar, på vinden, i skåpen, i tvättkorgarna och på flera andra ställen så tröttnade även han. Tror jag. Han gav hur som helst med sig och nu har vi alltså blivit med katt.

Spindelmannen började försöka leka med mig men
var en aning för trött och föll ihop spinnande i mitt knä.
Det är länge sen, väldigt länge sen, som jag hade katt och jag har aldrig haft en kattunge. Egentligen. För när jag var mindre och vi hade katt så var det ju inte jag utan mina föräldrar som fick ta hela inskolningsbiten. Men det verkar ha gått bra ändå. Han överlevde första natten och var så lekig när jag gick upp att både mina strumpor och byxor ett tag var i farozonen.

Och jag hade glömt hur mysigt det är med en varm, go och spinnande katt i knät. Sebastian gillade det också, även om "tissen" fick ligga i mitt knä och han bara ha en hand på honom. Och första frågan idag var inte "är det morgon?" utan "var är tissen?". Gullungen trodde kanske att katten skulle ligga inne hos honom på natten...

2 kommentarer:

  1. Men vilken söt! Nu får mössen se upp! :D

    SvaraRadera
  2. Han är väldigt söt och väldigt gosig. Ligger gärna i knät, eller helst uppe ansiktet och spinner så högt att jag knappt hör tvn. :-)

    Nästa år ska vi inte ha en enda musjäkel inomhus säger jag bara. DÖ MUSAS DÖ!!

    SvaraRadera