lördag 12 januari 2013

Bly, arsenik och kadmium i barnmat

Säkert så är jag sent ute med att få veta sånt här, och hade inte en kompis lagt ut en status om det på facebook vet jag inte när eller ens om jag fått reda på det här.


Tydligen finns det arsenik, bly och kadmium i den mesta barnmaten du köper till ditt barn. Speciellt välling och gröt om jag förstått rätt.

Kadmium och arsenik finns naturligt i jorden och kan därför tas upp av växter, som spannmål (ris, havre, vete och så vidare) men det kan även finnas arsenik i vattnet som används. Dessa halter som kommer naturligt är inte heller skadligt.

Samma sak gäller för bly.

Men. Det finns alltid ett men. För även om halterna i alla sorter som testades är under gränsvärdet så räcker det med tre mål om dagen med vissa märken för att det ska bli mätbara skillnader i IQ-nivån hos barn. Och föräldrar rekommenderas att inte bara variera kosten utan även bland de märken man köper på gröten och vällingen.

Det här har gjort mig så pass mörkrädd att jag nu sitter och googlar recept på att göra egen välling. Samtidigt som jag fasar över att detta bara är början på långa raden av varningar av arsenik, bly och kadmium i mat. För finns det i spannmålen de gör välling och gröt av - då finns det i alla spannmålsprodukter. Så hur jag än vrider och vänder på det i huvudet kommer jag inte undan.

Hur känner du inför det här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar