tisdag 5 mars 2013

Har I tänkt på e sak?

Jag märker i snack om vem som gör vad och vad som räknas som egentid att det finns en tråkig tendens att kvinnans egentid hör ihop med sånt som måste göras i hemmet medan till männens egentid räknas intressen.

Om vi desutom lägger till sånt som vem som gör vad med barnen så hörs det mer snack om att mammorna gör sånna saker som att gå på evenemang för barn och pappor mer är koncentrerade på nyttohetsgrejer såsom byta däck på bilen.

Är det konstigt att barnen då gör som vi alltid gjort? Halkar in i att kvinnor gör si och män gör så, menar jag.

2 kommentarer:

  1. Inte ett dugg konstigt. Fast hos oss är det inte riktigt så. Är jag själv med barnen hemma blir det ofta att jag städar och fejar och barnen (åtminstone Arvid) får hjälpa till. Alternativt reda sig bäst själva. Är det vår/sommar så åker jag gärna iväg och hittar på nåt med dem, men det har blivit allt mer problematiskt eftersom Arvid springer iväg och Erik inte vill gå hem...

    När Offa är själv med dem så leker de. Oavbrutet. Sitter i lekrummet eller hoppar i sängen.

    Tillsammans allihop gör vi oftast nån aktivitet.

    SvaraRadera
  2. Om en annan också kunde vara så där lekig emellanåt... ;)

    SvaraRadera