torsdag 25 april 2013

The Impossible (Lo imposible) 2012


Filmen handlar om en familj som över jul- och nyårshelgen åker till Thailand 2004, och blir som många andra drabbade under tsunamins framfart i Indiska oceanen. Filmens berättar om en familjs öde och vi får följa dem från flygresan till Thailand, genom sökandet efter varandra i kaoset som blev efteråt och ändå till flygresan därifrån.
 
Marie och Lucas.
Naomi Watts har en av huvudrollerna, Marie - mamma i familjen. Det går inte att säga annat är att skådespelarna som är med i filmer gör ett strålande jobb, så pass att det gjorde ont att titta på filmen. Och vi får mesta dels följa Marie och Lucas i deras resa.
Lucas spelas av Tom Holland, otroligt trovärdig och duktig.

Ewan McGregor spelar pappan i familjen, Henry.
Och är också som vanligt väldigt bra i sin tolkning.
Med risk för att säga för mycket vill jag lämna det så tror jag. Familjen berättelse är helt otrolig, som alla överlevandes berättelser såklart, och titeln på filmen är verkligen passande (för en gång skull). Och jag ger den allra högsta betyg: skådespelarna är trovärdiga, regissören har gjort ett bra jobb, historien är helt otrolig och det är tjutfest från börja till slut.



Det enda negativa jag har att säga om filmen är att den inte går att titta på dagen innan du ska se ut som ditt allra bästa jag, i alla fall inte om du som jag blir väääldigt svullen i ansiktet efter att snyftat och tjutit så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar