torsdag 25 juli 2013

"Det finns ingen mobbing på den här skolan!" Men både han och jag vet sanningen.

Min lillasyster ska börja på högstadiet och alla föräldrar är inbjudna till en träff och rundtur på skolan inför första terminen. Eftersom skolan påbörjade en ombyggnation när jag gick där frågar jag om inte jag kan få följa med. Det får jag. Det ser helt annorlunda ut. På ett väldigt märkligt sätt. Högstadiet som jag kände till är borta och istället ser jag ljusa frächa lokaler, nya gardiner och ett "bokträd" inne i ett klassrum. Bokträd... Med recensioner av böcker som ingick i något ämne kanske? Men det känns inte som ett högstadium längre, det står helt klart för mig så fort jag satt mig vid en av bänkarna. Inte med ett bokträd i ett klassrum där min lillasyster ska börja sjuan.

Bilden är lånad från en google-sökning.
Herrejisses, när jag började sjuan fick vi gå i klassrum där färgskalorna låg på gult, orange eller gult. Och där antingen katedern stod på en högre plattform eller där bänkarna stod i en slags trappa så att alla skulle få samma vy fram till tavlan och läraren. Och vi var tvungna att gå mellan olika byggnader för att komma till lektionerna. Nu ska de tydligen sitta i samma klassrum hela tiden, knappt att de byter lärare mellan lektionerna. Förutom hemkunskap, slöjdämnen och musik. Där är det precis som vanligt i alla fall och de måste ta sig till de andra byggnaderna.

Men just det, jag hade ju lovat att lyssna noga på vad de säger under mötet. Där står hennes nya mentor (klassföreståndare som vi sa), studierektorn kanske (?) och skolans kurator. Jag avskyr kuratorn. Fy vad tråkigt att hon får samma som jag hade. Jag avskyr honom så mycket att jag knappt skulle tveka om jag fick chansen att kräkas på honom. Vilken tur att hon får en ny skolsjuksköterska ändå, hon som vi hade var inte riktigt klok. Rolig men inte klok.

- När det kommer till mobbing kan jag stolt säga att det inte förekommer på denna skola.

Vänta.. Vad sa han nu? Vad sa kuratorn. Ingen mobbing? Vem är han att säga att det inte förekommer någon mobbing på skolan? Har han adlrig satt sin fot i skolans korridorer? Nej, just det. Han favoriserar vissa elever och skiter i resten. Det kommer jag ihåg nu. Som när några tjejer blev antastade under min tid på skolan och det enda som hände var att killarna som gjorde det här blev bjudna på fika av kuratorn. Nej, precis. Det finns ingen mobbing eller sexuella kränkningar på skolan. Har aldrig funnits.

Runt omkring mig sitter föräldrar till andra ungdomar som ska börja sin första termin, några av dem har storasyskon i min ålder. Jag känner att några av dessa föräldrar tittar på mig när kuratorn uttalar sig om mobbing och kränkningar. Hur allvarligt de tar på saken, vilka åtgärdsprogram som finns och hur stolt han är att de aldrig behövt använda sig av dem. De tittar inte på mig för att de vet om allt som hände under deras barns tid på skolan, de tittar på mig för att jag börjar protestera utan att jag vet om det.

Harklade jag mig? Eller sa jag något? Onej, jag sa väl inte vad jag tänkte!? Kuratorn stannar hur som helst upp i sitt eget smicker och tittar på mig.

- Jag glömmer aldrig en gammal elev, du borde ju veta att jag har rätt. Att det inte förekommer sådant på skolan. Eller hur?

Säger han menade till mig.

Kanske sa jag det där som jag tänkte ändå...? För både han och jag vet, om han nu verkligen aldrig glömmer en elev, att under min första termin på skolan "hjälpte" han mig att rätta till en slips jag hade på mig. Hjäpte som i att dra handen flera gånger över brösten på mig. Tillräckligt mycket för att jag skulle tycka att det var otroligt obehagligt och stelna till men ändå tillräckligt lite för att jag skulle tveka inför att protestera. Det kanske bara var som jag inbillade mig?
Och han vet också att den gången när jag fick en hand mellan mina ben, av en klasskamrat, och då protesterade genom att dels skrika, putta och grabba tag om killens paket och klämma till, var en hårsmån ifrån en anmälan mot honom själv eftersom det var jag som fick skulden och inget gjordes mot killen. Men att vara stark i den åldern där flera vuxna står mot en är inte lätt.

Bilden är lånad från en google-sökning.
Nej, mobbing och kränkningar förekommer inte på skolan - har aldrig gjort så länga han jobbat där. Men både han och jag vet det, om han nu aldrig glömmer en elev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar