fredag 23 augusti 2013

Stannar du när någon är i nöd i trafiken?

Vilken slags nöd talar vi då om? En trafikolycka där du kan rädda liv? En punktering där du kan hjälpa en familj att komma iväg på den efterlängtade semestern? En bil med dött batteri för att hen ska kunna komma iväg till jobbet i tid? Liftare som måste välja mellan att gå och att just lifta för att plånboken stals och de måste komma vidare?

Själv tycker jag det där är jättesvårt att avgöra, desutom brottas jag med mina fördomar varje gång en bil står vid vägkanten. Det är så att jag skäms att erkänna det, men jag stannar hellre (med mindre betänketid, om ens någon) om det är en person som ser ut som jag. 1. kvinna 2. ung 3. med/har barn osv.

Hemskt, jag veeet!

Jag stannar desutom bara (okej, olyckor kan jag inte säga något om för jag tror aldrig att jag varit först på plats när jag varit själv någon gång) när jag har tid. Vad är mänskligheten i det? Eller är det just det där som är mänskligheten - egoismen?

En morgon när jag åkte till jobbet denna vecka stod en gubbe lutad långt över motorn med huven öppen. Det var kablar och batterier överallt, nåja. Och jag vevade ner rutan för att erbjuda, åtminstone telefonen så att han kunde ringa efter hjälp. Det visade sig att bilen dött vid stoppet några meter fram och han nu försökte han få igång den med startkablar och extrabatteri (för alla har ju ett extra batteri i bagaget, right??).

Jag som kan nada om sånt där visste i alla fall att jag skulle ställa mig så att bilarna stod med huvarna mot varandra. Klappar mig själv på axeln, något har ändå fastnat av alla gånger som jag behövt starthjälp själv. En rökpuff och en start från min bil sen gick hans bil också igång. Lycka!

- Du ska få dagens ros!

Och andra liknande tackord fick jag, själv är jag lite glad för nu vet jag hur jag öppnar batteriluckan. Hehe!

Det är förvånandsvärt många som snabbt går fram till min bil, glada över att någon stannat, för att sedan backa därifrån med orden "nejdå, jag behöver ingen hjälp". Det är nog inte bara jag som har fördomar... För hey, jag KUNDE ju lika gärna varit en utbildad mekaniker med värsta verktygen i bagaget. 

Sluta skratta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar