fredag 13 december 2013

Lagom till lucia och avslutningar dyker det upp igen. Och igen. Och igen.

Förbjuder ditt barns skola (förskola?) att barnen klär ut sig till pepparkaka och kanske till och med stjärngosse i luciatåget? Blir du upprörd över det? 

Du är inte ensam. 

Lagom till luciafirande, liksom skolavslutningar av båda slag, dyker diskussionen upp igen. Och igen. Och igen. Jag är inte rasist men.. Eller Varför ska bara vårt land anpassa sig till invandrarna, jag har inget emot dem men.. Och. Så. Vidare.  Och ja, varför?

Varför ska vi anpassa oss överhuvudtaget? Visst var det bättre förr, när barnen hade respekt för de vuxna. Skolavslutningarna hölls i kyrkan och vem som helst kunde säga negerboll utan att bli blängd på. Eller hur, visst var det bättre? Speciellt den där tiden då kvinnor varken hade rösträtt eller rätt att ärva. Och när man ansågs stå i direktkontakt med djävulen om man (helst en kvinna) var läkekunnig. Varför utvecklas från det liksom, det var ju så mycket bättre! Eller hur?

Vi utvecklas precis som tidigare, generationerna innan oss klagar precis lika mycket som tidigare på saker som ändrats. Citatet "Barnen nu för tiden är tyranner. De trotsar sina föräldrar, hivar i sig maten och tyranniserar sina lärare." är väl något som alla av oss hört? Det kommer från Sokrates. Du vet, gubben som levde i Grekland på 400-talet f.kr. Så nej, något nytt att vi vuxna klagar på nymodigheter är definitivt inget nytt påfund.

Personligen gör jag ingen koppling mellan pepparkaka och mörkhyade personer, inte heller mellan stjärngossar och judendomen. Ändå betyder det inte att det inte finns några. Jag känner inte till ursprungen kring dessa saker. Att jag inte gör kopplingen betyder egentligen ingenting i detta sammanhang.

Om vi ska ha yttrandefrihet, religonsfrihet och allt det andra i vårt land så betyder det verkligen FRIHET. Inte frihet inom vissa ramar som passar andra personers tyckande. Gillar jag uttalanden om att vi borde stoppa invandringen - nej, det gör jag inte. Men jag kan inte förbjuda att någon annan tycker så. Om vi ska förbjuda vissa grupper, vissa åsikter, så har vi inte längre ett fritt land. Är det något som vi ska utvecklas till? För utvecklas gör vi som sagt hela tiden.

Antingen är allt tillåtet eller så ska inget vara tillåtet. För om det är någon eller några som ska bestämma vad som är tillåtet och vad som inte är det inom sånt här så hamnar vi snart i en position som jag gissar att ingen av pepparkaksförespråkarna vill hamna i.

Är du som förälder helt okej med att vi till exempel firar skolavslutningarna i olika lokaler varje år (synagoga, moské, kyrka, frikyrka, gympahall, aula och så vidare)? För om vi inte tillåter allt, varför ska vi då tillåta en liten klick av det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar