torsdag 9 januari 2014

Nu börjar du snart gå till överdrift med det där..

Säger gubben lågt till mig när jag smetar in olivolja i hårtopparna för att det lättare ska gå att reda ut. 

Lite rätt har han också, jag har gått bananas på EKO och närproducerat och fairtrade och No poo och allt annat sånt där på sistone. Men det har blivit väldigt viktigt för mig. Allt skit som vi stoppar i oss. Alla onödiga E-ämnen som till slut gör oss dåliga. Det påverkar mig.

Visste du till exempel att det för endast säg 20-40 (kommer inte ihåg vilket) år sedan tog två år för en kropp att förmultna och det idag tar minst sju år för kroppen att komma till samma stadie? **

På grund av alla mediciner, konserveringsmedel och annat skit som vi stoppar i oss.

Ja - ekologisk, närproducerat och det andra kan vara (och är ofta) dyrare än andra billighetsmärken. Men smaken och mättnadskänslan är bättre med ordentlig mat. Det vet ju alla! Till exempel smör. Hur många har inte hört frasen och att har du riktigt smör i maten så blir det en bättre och mer långvarig mättnadskänsla? Det gäller samma sak för resten av ingredienserna. Använder du kött där det inte är insprutat massa vatten i för att få upp vikten så säger det sig ju självt att du kommer att bli mättare. Alltså använda en mindre mängd och därmed också hamna i samma eller i en lägre prisklass än om du köper det genmanipulerade och bearbetare köttet. Eller grädden. Eller kaffet.

Så långt som jag kan kommer jag att fortsätta handla med medvetenhet. Jag kan inte göra det inom alla områden på en gång. Det går inte. Det blir för mycket för mig och jag känner att jag då kommer att floppa efter ett tag. Nej, jag har bestämt mig för att vi börjar med maten. När det känns naturligt och det fungerar kommer jag att gå på nästa grej. Och sen nästa. Och nästa..

Jag har redan börjat, visserligen av andra skäl, med No poo vad gäller hud- och hårvård (i en liten utsträckning). Där har jag också planer på att utveckla mig. Men jag måste göra det i min takt.

- Så länge du inte går till överdrift! säger gubben och påpekar att den ekologisk falukorven är sjukt mycket dyrare i kilopriset än vad den andra är. Jo, visst. Det är den. Men då kan vi välja att antingen skippa falukorven eller köpa närproducerat.

Det finns alltid alternativ!



**Alltså, ta åren med en nypa salt. Tänk perspektivet istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar