fredag 6 juni 2014

Det här med att jag är feminist..

Jag tror på jämställdhet mellan människor oavsett vad som dinglar och var på kroppen dinglet sitter. Jag tror också att olika nationaliteter och bakgrunder i ett samhälle berikar. Jag tror att barn som visas respekt lär sig att respektera andra.

Och jag tror att vi kan skapa ett samhälle där vi istället för att se till vårt eget inskränkta bästa kan se till varandras välmående. Men jag tror också att vi har lång, lång väg kvar innan vi är där.

Jag tror att om ingen börjar kommer vi aldrig att komma framåt.

Därför.

Därför är jag feminist. 


2 kommentarer:

  1. Det är männens uppgift att utföra samhällets farliga jobb,
    och därför är mer än 90 procent av alla som dör på jobbet män.

    En av de mest utsatta grupperna i samhället är de som inte har en egen bostad.
    75 procent är män.

    Det är mer än dubbelt så många män som kvinnor som tar sitt liv i Sverige.

    Det är nästan dubbelt så många kvinnor som män som tar ut en examen
    från universitet och högskolor.

    Mer än 90 procent av all enskild vårdnad tillfaller modern.

    Män lever drygt 4 år kortare än kvinnor.

    Varje år läggs det 30 miljarder kronor mer på kvinnors sjukskrivningar
    än på männens.

    Kan du fortfarande vara feminist med gott samvete?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det kan jag och det gör jag.

      Att vara feminist handlar inte om att kvinnors så kallade sysslor ska övertas av män eller tvärtom. Att det är många män (unga) som tar livet av sig är sorgligt och en sådan sak som också är bra (om det nu går att säga något bra med självmord) att jämföra med vad gäller normer.

      En man ska enligt normen inte visa känslor. Inte heller ta vara på sina intressen så vida de inte är av stereotypisk karaktär. Jag stannar där, för listan är för lång att lägga i ett svar men du kanske anar idén? Män tillåts inte att känna som kvinnor gör. Sådana känslor äter till slut upp en och det är därför inte förvånande att män toppar statistiken i självmord. Däremot toppar kvinnor (om jag inte minns helt fel) självmordsförsök.

      Om vi kan jämna ut gapen mellan män och kvinnor, behandla alla lika skulle inte en grupp behöva sticka ut i sånna tråkiga statistiska områden som du visar. Inom vissa yrken skulle kanske skaderisken minskas oavsett vem som toppar statistiken just av anledningen att det finns en mångfald inom yrket.

      Kan du med gott samvete säga att du är eller inte är feminist?

      Radera