lördag 14 juni 2014

Vi kan forsätta på det här med feminism tycker jag

Ett litet snusfinger i ögat i diskussioner om feminism brukar vara att det faktiskt är synd om männen också.

Och alltså, på individnivå är jag benägen att hålla med i vissa fall. Men som grupp? Nej. Varför är det synd om en grupp som förtrycker och har gjort det i jag-vet-inte-hur-länge?

Det är lite som att säga att det är synd om ett fotbollslag för att en spelare är skadad. Det är inte synd om fotbollslaget - det är synd om spelaren. I laget finns flera andra spelare som bidrar till en match.

Och lite som där spelar det roll om det är en stor eller liten personlighet (spelare) som är skadad för om det ska blir högljudda protester eller bara axelryckningar.

Bild lånad från googlesökning.
Hänger du med på jämförelsen?

(och bara för att ingen ska tro att jag valde fotboll som jämförelse av fel anledning så är det för att jag såg på en match igår och det va det första som poppa upp i huvudet. //miljöskadad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar