onsdag 18 januari 2017

Året som gått

Det har varit ett långt år, det här 2016. Mycket har hänt och tiden har gått fortare än vad jag har hängt med.

Vinter till vår
Började jobba efter nyårshelgen med blandade känslor. Roligt att komma tillbaka till arbetet med den egentid det innebar. Som att dricka varmt kaffe. Gå på toan ifred och inte alltid komma ihåg frukost - mellanmål - lunch - mellanmål - middag i jämna steg för att undvika utbrott av miniatyrmänniskor.

Straxt efter att jag började jobba kom besked om att verksamheten på jobbet skulle minska drastiskt, kraftverk skulle stängas alternativt inte startas. Och det innebar såklart att vi som var inhyrda skulle få sluta ganska snart. Det kändes ganska tufft då och rätt så taskigt eftersom jag precis kommit igång med jobbet efter föräldraledigheten, och det hade varit ett stort beslut för mig. Att inte vara föräldraledig längre. Helt plötsligt skulle jag stå utan jobb också.

Men nja, så blev det ju inte. Vi bestämde oss ganska snabbt för att jag skulle börja söka nya jobb, började förarbetet för att eventuellt börja på ett heltidsjobb samtidigt som det skulle innebära heltid som föräldraledig för andra i familjen.

Och i maj började jag mitt nya jobb som webbansvarig kommunikatör i en grannkommun. Trivs som bara den och ser många möjligheter att utvecklas i tjänsten. Visst finns det saker som jag saknar, men med lite tid kanske de sakerna dyker upp tjänsten också?

Vår till sommar
Omställningen från att först vara föräldraledig till att jobba halvtid till att jobba heltid tog ut sin rätt, i allt vad framförhållning heter på det privata planet. Det är inte klokt så eftersatt huset har blivit. Eller inte egentligen, men i sånt som jag hade velat göra som att faktiskt ha levande blommor i fönstrena.

Sommaren flög förbi som alla andra månader det här året. Det är verkligen inte klokt.

Och inte att glömma är även det sista ettårskalaset i huset som kom och gick. Inga fler bebisar här inte. Inga fler ettårskalas. Men vet du, det känns helt okej. Jag hoppas ju kunna sno andras ungar för att sniffa och gosa när mina inte vill längre, och de kan jag ju lämna tillbaka när jag vill kunna luta mig tillbaka i soffan med ett glas vin och ostbågar. Bästa tanken. Ostbågar.

Sommar till höst
Stora barnet började i första klass och växte minst tre meter. Mellanbarnet började förstå att det är sista året på förskolan och längtar som en tok till fritids, skola och taxiåkande. Konstigt nog växte även detta barn minst tre meter under sommaren.

Minstingen. Oj oj, här var det förskolestart med hela paketet. Att bli lämnad är inte alltid en hit men det verkar som att barnet trivs. Leker, sover (själv!! WTF!??), äter och bajsar. Japp. Hela paketet.

Höst till vinter
Jobbmässigt går det bra, utmärkt faktiskt. Trivs och känner att jag kan utvecklas och styra arbetet till viss del. Får även reda på att jag mest troligt kommer att få fortsätta till efter sommaren vilket är en sån lättnad att det knappt går att beskriva. Speciellt när vi i vår familj har otur med bilar och det under hösten knappt gick en hel vecka innan en av bilarna på något sätt gick sönder och behövdes lämnas in till verkstaden.

En ny (typ) bil blev det, varpå det kändes extra skönt med det halva löftet om förlängd anställning. Billån är inte att leka med alltså. Helt sjukt så mycket bilar kostar.

Summering eller nått
Ja, det var året det. Ett år där tiden flög fram så fort att jag inte hängde med. Jag har i skrivande stund (januari) svårt att komma ihåg om det var några viktiga händelser under senare delen av året. Då efter att jag började jobba menar jag.

Det blev även ett år då jag behövde öppna ögonen lite extra och verkligen förstå vissa saker hänger ihop, eller inte har med varandra att göra alls. Jag vet att det låter flummigt, men det är för privat för att skriva här. Jag vill väldigt gärna få ur mig det, att skriva blir liksom lite helande, men inte här. Det är inte för vem som helst att få veta.

I det stora blev det ändå ett bra år det där 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar