tisdag 26 januari 2010

Bitande ungrackare

Var på ÖF igår (Öppna Förskolan för er som inte vet vad det står för) och hade jättetrevligt. Vi var massa mammor och pappor där och en hel drös med nyfikna barn. Lilla sonen var det fart på denna gång, han "gick" på många upptäcksfärder och har upptäckt sitt intresse för klättring. Måste komma ihåg kameran nästa gång o fånga lite ögonblick på honom när han klättrar i myshörnan.
Jag hann inte ens fika med de andra föräldrarna igår, eller hann och hann - jag valde att inte göra det för lillkillen skulle få leka så mycket som möjligt och inte behöva sitta hos mig vid bordet o ha tråkigt. För passa ungen måste man ju göra precis hela tiden nu när han undersöker allt och alla! Inget ont om föräldrarna på ÖF men det skulle vara bra om vissa kunde hålla liiiite bättre koll på sina småttingar.

Min lille plutt blev både biten och gnagad på. Jag hann liksom inte fram innan det var för sent... Men den andres mamma syntes inte i närheten, hon stod (vid bittillfället) i ett annat rum. Den andra pojken blev lite ledsen när jag sa till honom och drog bort honom från sonen min, men det kunde inte hjälpas - man ska inte bitas! Och min son var inte den enda som blev biten av denna lilla rackarunge.
(När sonen blev gnagad på reagerade på jag och den andres mamma lika snabbt eller långsamt beroende på hur man ser det.)

Nu har jag full förståelse för att barn bits, och att det inte nödvändigtvis betyder att de är elaka. Men det gör ont och är för mig inte okej, längtar inte alls till den perioden (som jag gissar även kommer till oss) när sonen börjar bitas.

Men... Allt som allt hade vi en jättetrevlig stund och sonen fick leka av sig vilket alltid är skönt! Slocknade rekordfort i vagnen när jag gjorde en snabb shoppingrunda på stan. Lite reagrejer blev det och lyssna på det här - det var inte enbart sonen som fick grejer! Även lite grejer till mig inhandlades, det är inte ofta längre.. Barnkläder är ju många gånger roligare och sötare att handla än kläder till en själv. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar