tisdag 1 mars 2011

Prinsessan och grodan

Imorse kollade jag o sonen på Walt Disneys Prinsessan och grodan. Den innehöll allting som en klassisk Disneyfilm brukar göra. Nån som kämpar mot strömmen, otur en bit på vägen och sen romantik och allt blir bra till slut när huvudpersonerna äntligen förstår att de är kära.

Jag tycker att det är en av de bättre tecknade Disneyfilmerna jag har sett på ett tag. Men jag gillar inte att de fortfarande pockar på en att allt blir bra bara man hittar sin prins. Lite grymtvarning där.


Den fattiga Tiana arbetar hårt för att nå sina drömmars mål - att kunna öppna en egen restaurang i hemstaden New Orleans. När den tvättäkta prinsen Naveen kommer på besök i staden tror hennes stormrika väninna Charlotte att hennes dröm att gifta sig med en prins skall gå i uppfyllelse.
Den ondsinte voodootrollkarlen Facilier förvandlar dock Naveen till en groda och när Tiana kysser honom för att åter göra människa av honom går det fel och även hon blir en groda. De båda hamnar i Louisianas träskmarker där de får kämpa för att överleva.

Jag är löljligt förälskad i tecknade filmer, alltid varit och kommer säkert alltid att vara. Och den här är inget undantag, jag gillar den!

2 kommentarer:

  1. Camilla Ekholm1 mars 2011 kl. 13:18

    Jo, jag håller med. Den är fin att titta på fast det hade ju varit roligt om hon klarat av det på egen hand utan en stor stark prins. Oj, förlåt. Jag menar liten vek groda förstås. ;)

    SvaraRadera
  2. Men de e klart allt blir bra när man hittat sig en prins ;)

    SvaraRadera