måndag 23 april 2012

Små barn, spädbarn speciellt, är experter på att känna skillnaden på dig.

Jennifer skriver att hon ka ta sig ett glas eller två när barnen somnat och ställer frågan om vad vi läsare anser. Inte om hennes sätt utan rent allmänt.

Och det får mig att fundera lite. För å ena sidan tycker jag att du som förälder absolut kan ta dig ett glas eller två när barnen somnat eller vid en bjudning eller... Ja, när du kan och vill helt enkelt. Så länge som det inte påverkar dig eller barnen är det okej.

Men å andra sidan tycker jag inte att det är okej. För jag anser inte att barn ska behöva se sina föräldrar, eller andra vuxna, påverkade av alkohol. För sanning är att du blir påverkad hur lite du än dricker. Ditt omdöme blir påverkat och du luktar annorlunda. Små barn, spädbarn speciellt, är experter på att känna skillnaden på dig.

En riktigt klurig fråga med andra ord. Och varje gång jag tänker till så ändrar jag mig från ena gången till det andra om det är okej eller inte. Jag kan liksom aldrig svara på sånt. Inte så att jag ärligt kan stå för det nästa gång jag får samma fråga.

Mest för att det beror så mycket på situation till situation antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar