torsdag 13 september 2012

Dag 13 – En vanlig dag hemma hos mig

Jag tror jag väljer att beskriva en vanlig dag när jag är föräldraledig istället för som just nu. (jag skriver liksom schemalagda inlägg som jag inte vet när jag ska publicera)

Dagen börjar oftast mellan fem och sju på morgonen med att Sebastian ropar/viskar bestämt att det är morgon och att han vill ha O'boy och macka. Är man inte snabb nog så väcker han mer än gärna sin lillebror också, för att snabbare få upp oss lata föräldrar.
Efter lite morgonmys, eller jagärmerdödänlevandegehitkaffetinnanjagavlidermyset, så fixar jag antingen lite med någon hushållssyssla som måste göras för dagen. Typ tvättar jag inte underkläder idag har ingen i familjen rena underkläder imorgon. Eller dammsuger jag inte idag så hittar vi inte möblerna under allt hundhårsdamm.

Orux är skyldig till måånga "damm"högar här hemma.
Om Sebastian ska iväg till förskolan så kör jag honom dit vid niotiden, om han inte ska dit så lever vi efter förskoletider här hemma ändå. Fruktfika vid niosnåret och lunch vid elva.

Oftast försöker jag portionera ut ärenden i veckan så att vi varje dag har något. Inte så ekonomiskt men det är bra att ha något att "muta" med är tristessen kickar in på treåringen. Och han är väldigt förtjust i att handla. Så det är inte så svårt att locka med honom till sånt. Eller en lekdejt med någon kompis i närheten.

Under förmiddagen försöker jag också klämma in en sovpaus för Hampus. Ibland vill han, ibland vill han absolut inte. Då är det också bra att ha en sån där muta som att åka och handla. För i bilen somnar han ofta tvärt.


Och på eftermiddagen är det samma visa igen, fika runt 14 och sen är det dags att börja med middagen. Och nån mer hushållssyssla om jag orkar och hinner. Oftast beror sånt på om barna är villiga att dela med sig av mig till annat än dem själva eller inte. Vissa dagar gör jag liksom inget annat än sitter på golvet med två barn i knät tittandes på film eller youtube. Sånna dagar är sjukt sega!

Efter middagen är det oftast ett bad som gäller för de små, med pyjamas och tandborstning som följd. Lagom vid den tiden är jag så slut att jag själv skulle kunna lägga mig o sova en vecka eller två. Men då återstår förberedelserna till morgondagen. Orkar jag göra dem fungerar morgondagen mycket smidigare; packa om skötväskan, skala potatis och lägga fram kläder. Sånna saker.

Alltså, jag ser ju att det ser ut som att gubben inte gör ett smack hemma, men så är det faktiskt inte. Han gör mycket han också. Och speciellt nu när han (komihåg, jag har ju schemalagt inläggen) är föräldraledig och jag jobbar - då är det nästan tvärtom.

Sen börjar det om igen. Så ser mina vardagar ut. Låter inte så mycket för världen kanske, men jag trivs. De bra dagarna. Längtar lite tills barnen är större och man kan vara mer spontan med dem. Inte behöva komma ihåg blöjor, vällingpulver och flaskor. Men! Var sak har sin tid.

Dag 01 – Presentera mig själv
Dag 02 – Min första kärlek
Dag 03 – Mina föräldrar
Dag 04 – Vad bjuder jag på för mat?
Dag 05 – Vad är kärlek?
Dag 06 – Om det här vore min sista dag
Dag 07 – Vänner
Dag 08 – Favoritsaker
Dag 09 – Min tro eller livsfilosofi
Dag 10 – Bloggfavoriter
Dag 11 – Mina syskon
Dag 12 – 10 saker du inte vet om mig
Dag 13 – En vanlig dag hemma hos mig
Dag 14 – Dåliga vanor och laster
Dag 15 – Mina drömmar
Dag 16 – Första kyssen
Dag 17 – Barndomsminne
Dag 18 – Ett pinsamt ögonblick
Dag 19 – Detta ångrar jag
Dag 20 – Mina förebilder
Dag 21 – Mina dåliga sidor
Dag 22 – Det här upprör mig
Dag 23 – Mitt hem
Dag 24 – Det här får mig att gråta
Dag 25 – Det här är jag bra på
Dag 26 – Mina rädslor
Dag 27 – Min favoritplats
Dag 28 – Saker jag saknar
Dag 29 – Det här ska jag bli när jag blir stor
Dag 30 – 10 dödssynder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar