onsdag 13 februari 2013

Hur tänker du kring barnvaccination?

Såg du på Vetenskapens Värld förra måndagen? De hade ett inslag om forskningsfusk, där tog de upp en forskningsskandal om en forskare som (han förnekar än i dag trots att det inte finns några belägg för att hans forskning faktiskt är sann) skrev en artikel om hur barn påverkades av ett visst vaccin. Ett trippelvaccin.

Du som har barn som vaccinerats känner säkert igen ordet. För er andra så är det med enkla ord tre vaccin i samma spruta - trippelvaccin.

Forskaren påstod att vaccinet hade gett barnen allvarliga biverkningar i form av autism. Sa det var inget litet påstående om vi säger så, tänk bara på hur mycket snack det var (och fortfarande är) om narkolepsibiverkningarna efter svininfluensavaccinationerna.

Det här hände i Storbrittanen och många föräldrar där avstod från att vaccinera sina barn, vågen var enorm och nådde ända till Sverige. Och det gjorde även konsekvenserna, allt fler barn började insjukna i de här sjukdomarna som vaccinet hjälpte mot. En del barn dog till och med, andra har fortfarande men av sjukdomen.

Allt det här för att en forskare ville nå framgång och skapa sig ett namn?

Nej, det var inte därför han verkar ha gjort det här för. Han blev anlitad av andra. Mer om det säger jag inte, för jag tycker att du ska kolla på inslaget istället.

Men hur skulle du resonera? Hur resonerar du idag?

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra, jag vet hur jag reagerade när nyheten om arsenik i barnmat dök upp. Och började google efter vällingrecept och annat. Så egentligen kanske jag vet hur jag skulle reagera - sluta vaccinera barnen. Men om det är rätt?

Vågen som följde är bra otäck den också och på samma sätt som jag inte skulle vilja utsätta mina barn för fara genom en vaccination, skulle jag inte vilja utsätta dem för en så pass ökad sjukdomsrisk som medföljer.

3 kommentarer:

  1. Jag vet faktiskt inte, svårt! Jag har ju valt att vaccinera. Jag köper fortfarande färdig barnmat, välling och dylikt om än med stor motvilja! Köper du?

    SvaraRadera
  2. Jenny McCarthy har ju länge kämpat för detta, att vaccin orsakar autism. Tror hon har nån slags rörelse som hon driver/medverkar i som jobbar för att upplysa folk. Tycker det låter lite sjukt ärligt talat, tror inte det är så enkelt som att säga att slutar man vaccinera så slutar autism finnas liksom...

    SvaraRadera
  3. Johanna Vi köper också välling, men tankar om att dra ner på det finns hela tiden och vi (jag) väntar hela tiden på att Hampus ska sluta med sitt nattätande för det är bara då han äter välling i stort sett. När det är borta så är det inte lika svårt att vänja av med välling över huvudtaget.

    Caranlachiel Just den här forskarens resultat hade ingen som helst grund i att vaccinet orsakat autism hos barnen. Många av barnen i testgruppen hade redan utvecklat autism, hade en pågående autismutredning (eller vad det heter) och några var inte sjuka.

    Att det KAN finnas en koppling - visst. Men som du också säger, jag tror heller inte att det är så enkelt att bara sluta vaccinera. Däremot kanske det är dags att forska i ett mer lämpligt vaccin.

    Men det är det ju alltid.. Virus och andra gosigheter muterar ju hela tiden för att överleva.

    Jobbar hon för att föräldrar ska sluta vaccinera barnen?

    SvaraRadera