tisdag 2 april 2013

Nej, för bövelen - njut inte av spädbarnstiden!

Det kommer du, som nybliven mamma, inte ha tid med. Ånej, aldrig i livet! För det allra viktigaste är att komma i form. Och i bättre form än innan graviditeten, annars är det ingen vits med det heller.


Jag blir så ledsen när jag ser sånt här, Laila är inte inte direkt den enda som tipsar om hur kvinnor på kortast möjliga tid ska bli av med sina graviditetskilon. Och ännu sorgligare är att hon inte kommer vara den sista heller.

Det tog nio månader att skapa ett barn, att gå upp de kilon som du gjorde. Det borde ta minst nio månader att bli av med dem också. Att stressa kroppen att komma i form direkt efter en förlossning är inte, kan inte vara bra. Nu pratar jag inte kroppsligt, för träna kan du göra så fort du känner att du kan och vill. Men psykiskt.

Varför måste kvinnor komma i form direkt efter graviditeten? Varför får de inte ägna sig åt sin bebis i lugn och ro? Det är tillräckligt med stress över allt annat som förändras i och med ett barn.

Kroppen förändras under en graviditet, brösten växer för att mjölk börjar produceras eller ja - de står i startgropen för att börja producera i alla fall. Höften blir bredare till följd av hormonerna som mjukar upp ligamenten inför förlossningen. Du samlar på dig fett inför amningen som kommer kräva en hel del av dig. Bland annat. Det är mycket som händer.

Och många av de här sakerna är inget som du kan träna bort direkt efter en förlossning, kroppen måste få en chans att "reparera" sig själv. Så varför dyker de här träningsartiklarna alltid upp?

Det gör mig så sorgsen att helt vanliga kvinnor stressar med det här, det gör mig ännu mer sorgsen när jag hör nyblivna mammor klaga över hur deras kroppar förändrats och hur de avskyr det. Då vill jag bara ge dem en kram och få dem att förstå att:

Ja - kroppen förändras under en graviditet. Det är inte alltid till något du tycker är bättre. 

Nej - din kropp är inte ful! Du har skapat ett barn, det är ett mirakel bara i sig självt. Ha tålamod, många av de förändringar som skedde under graviditeten kommer att gå tillbaka till det "normala". Ge det tid! Och sen börja träna för att orka, för att få kraft. Inte för att bikinen ska passa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar