lördag 6 april 2013

Skulle jag stå vid fruktdisken i affären och hånskratta åt alla som köper ingefära eller en viss äppelsort?

Eftersom det var så fint väder ute idag, tog vi tillfället i akt och gick på loppis - inomhus. Hittade några fynd och retade mig på en tant. Bra dag det här.

Jo, alltså. Jag tänkte att jag skulle fynda lite barnkläder, regnkläder och sånt där. Det fanns inte jättemycket, men en del och några fynd blev det ju som sagt. En kofta till Hampus och en tunika till mig. Och en skitstor bägarbil till Sebbe. Bra dag. Billig dag.

Men en tant, hon envisade inte bara en eller två gånger utan ännu fler gånger att placera mina barn i ett fack.

Tant: Vilken storlek letar du efter?

Jag: 92/98 och 110/116.

Tant (försöker kolla på barnen som vimsar runt kring fötterna på mig): Är det pojkar eller flickor du har?

Jag (kollar i några klädhögar): Färger spelar ingen roll.

Tant: Jamen, är det pojkar eller flickor? Så att jag kan hjälpa dig leta.

Jag: Det hör inte hit. Färger spelar ingen roll.

Tant (kluckskrattar lite och försöker spana in Sebastian för att avgöra om han har snopp eller snippa): Ja, nu spelar det kanske inte någon roll. Men när de är 10-12 år - kommer det vara viktigt.

Jag (tar ett steg åt sidan för att kolla in klädstrecket istället): hoppas jag att vi har gett dem tillräckligt med självförtroende att vara sig själva, INTE sitt kön.

Tant (visar upp en kortkort kjol och med triumpfröst): Men en kjol, det går naturligtvis inte bra!

Jag (går tillbaka till klädhögarna): Inte just nu nej, för det är kallt. Men i sommar går det bra.

Tant (vänder sig om mot en annan kund): ....

Det gör mig rejält sur när folk försöker placera in mina barn i fack på det där sättet. Varför ska jag beröva mina barn chansen att leka med ALLA leksaker istället för HÄLFTEN? Varför ska jag bara ge dem EN möjlighet till att utvecklas när ajg kan ge dem HUNDRA!?

Nej, jag tycker inte att jag prackar på folk mina insikter och åsikter. Jag delar med mig och märker jag att personen jag pratar med inte alls är inne på samma spår och det inte handlar om en diskussion - då lägger jag av! Jag hånar inte andra för att de har ett annat tycke än jag själv.

Hur skulle det se ut? Skulle jag stå vid fruktdisken i affären och hånskratta åt alla som köper ingefära eller en viss äppelsort? För att JAG inte gillar den? Det skulle säkert inte du heller och inte den där tanten heller, men det hindrade ändå inte henne att döma mig och mina barn. Placera in dem i fack och sen skratta åt mig.

2 kommentarer:

  1. Bra svar på tal fick hon i alla fall. Heja dig!

    SvaraRadera
  2. Vet inte om jag ska eller vill säga tack, om du förstår hur jag menar?

    SvaraRadera