söndag 26 maj 2013

Mammornas dag idag

Idag är det mors dag (du har väl grattat din mamma?) och själv fick jag bli firad med en härlig sovmorgon.

Om du hade frågat mig för sex år sedan hur lång en sovmorgon är så kan vi väl säga att dagens sovmorgon inte direkt mätte sig med det. Mer som att vakna tidigt en helgdag men tiderna förändras! Och en sovmorgon är en sovmorgon beroende på hur tidigt du i vanliga fall går upp, det hävdar i alla fall jag.

Eftersom det var min dag idag fick jag bestämma allt här hemma för en dag, eller inte. Gubben bestämde lunchen (det vi skulle haft till middag igår men inte orkade att fixa) och sen drog han väg för att jobba extra. Förbannade extrajobb som måste börja på eftermiddagen, det förstör liksom hela planeringen på dagen. Hampus somnade ifrån allt straxt innan lunchen efter att ha gått bärsärkargång-light. Och jag hann sätta mig att pyssla med en fotobok en stund.

Sen. Sen brakade det loss. Det regniga vädret hade hållit halva styrkan inne på förmiddagen, som då också blivit väldigt understimulerade och eftermiddagen har därför gått i tjatets tecken.

- Kan ni inte leka MED varandra istället?
- Kan ni inte LÅTA BLI varandra istället?
- Kan du vara i det rummet och du i det andra rummet?

Och. Så. Vidare.

Jo, såklart det är jättekul att barnen vill leka med varandra så mycket som de faktiskt börjat att göra vissa dagar. Men vi har fortfarande svårt at få förståelse över vissa saker från båda hållen, vilket också gör leken väldigt... intensiv/hård och bråkig.

Resultatet blev att Hampus imorgon behöver ett tandläkarbesök (tydligen går det inte att rida på sin lillebror hur som helst) och båda barnen fick lägga sig tidigare än vanligt för att deras mamma inte orkade med mera tjatande.

Hejja mig! Nu blir det ett glas vin, pillande på våran nya padda (?) och mängder med choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar