fredag 17 maj 2013

Vad skulle hända om vi helt och hållet vänder på rollerna inom reklambranschen? Inte för att det vore det bästa sättet att gå utan för att visa hur snedvridet sexistiskt det faktiskt är.

Vi kör en handuppräckning igen, det känns som att det var länge sen och på tiden nu. Hur många reagerar på reklam?

Okej, hur många av er som reagerar på reklam – reagerar på hur den framställs?

Och en sista, lovar det ska inte bli fler på ett tag. Hur många reagerar på reklamen för att den är sexistisk?

Jag kan nästan garantera att om du inte tänkt på det tidigare, att det inte har spelat så stor roll för dig så har du heller inte reagerat på att reklamen sänder så snedvridna budskap som den ändå gör. Och nu talar jag inte om själva produkterna. Det vi måste tänka på att företagen som säljer produkterna/tjänsterna endast vill en enda sak, de gör inte reklam för att vi ska må bättre, de gör reklam för att få upp sina säljsiffror. För att skapa ett varumärke.

Ett dåligt varumärke är också en varumärke, och hur många av oss hör inte talas om olika klädesmärken som hamnar i hetluften efter olika reklamkampanjer? Okej, de får dålig PR, men vi talar om dem eller hur? Vi talar om dem och även det säljer.

Om jag visar ett exempel:

Bilderna är lånade från en googlesökning.
Det här är samma sorts skjorta. Lite svårt att tro va? När hon framställs som en sexig kvinna, till och med helt naken förutom skjortan, medan han framställs med självsäkerhet. Kvinnans kropp förvrids i onaturliga vinklar (huvudet, svanken) och mannen står värdigt rakt.

Börjar det kännas lite olustigt nu?

Det är inte så länge sedan som jag inte la ner ens den minsta lilla värdering i det här, jag svalde det rakt av. Tyckte till och med att kvinnor som framställdes som självständiga, naturliga eller med pondus i reklam såg helt malplacerade ut. Nej, kvinnor är sensuella varelser! Vi är vackra, inte så där groteska som män. Jo, helt ärligt – jag tänkte så! Och jag såg inget konstigt i det alls, jag tyckte till och med att de som hävdade motsatsen (som jag gör nu) var helt jäkla blåsta. Åh, kan de inte lägga ner!? Vafan, hon ser ju skitsnygg ut på bilden så vad tjafsar de om!?

Om vi placerar reklambilderna till det verkliga livet (för hey – reklam får faktiskt inte ljuga) vad säger reklamerna då?

Bilden är lånad från en googlesökning.
Om du köper ett par Jimmy Choo-skor kommer du att mördas av en äldre man och grävas ner i jorden. Men inte innan han har tagit en välbehövlig vila, för det jobbigt att mörda - släpa kroppen till bilen – lägga kroppen i bagaget – åka ut i vildmarken (helst nån saltöken) – gräva ett hål för att sist dumpa kroppen.
Jag vet inte hur du känner, men jag vill gärna vara i livet ett tag till så jag avstår nog de där skorna!

Bilden är lånad från en googlesökning.
För mannen: Med våra kläder kommer du att ha en rolig stund, bjud in dina vänner på ett gangbang! Vi garanterar höga klackar på kvinnan.
För kvinnan: Med våra kläder kommer du att bli oemotståndlig, männen kommer att flockas kring dig. Dyrka dig. Behandla dig som en drottning. Ända tills blodet rinner ner i de nedre regionerna, men var lugn – våra kläder är vackert dekorerade med en hög slits som gör det möjligt för en hel del aktiviteter utan att kläderna tar skada. Och med höga klackar är du garanterad extra uppvaktning!

Att glorifiera gruppvåldtäkt i en reklam är illa nog, och när ett så stort varumärke som D&G gör det är det helt vansinnigt korkat. Med den här bilden i tanke, är det så lustigt att Umeå tingsrätt friade de tre männen som utsatte en kvinna för sexuellt ofredande/våldtäkt med tillhygge? Nej, inte ett jäkla dugg. Med den här bilden i huvudet kan det mycket väl tänkas att Umeå tingsrätt också glorifierade hela situationen, kvällens händelser kanske rent av precis såg ut som en G&B-reklam?

Vad skulle hända om vi helt och hållet vänder på rollerna inom reklambranschen? Inte för att det vore det bästa sättet att gå utan för att visa hur snedvridet sexistiskt det faktiskt är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar