fredag 19 juli 2013

Det går att säga saker på så många olika sätt

Ta det här med familjeparkeringar vid olika storköp som exempel.

Bilden är google-lånad.
Jag blir vansinnig, absolut tvärarg, på de som parkerar där utan att ha SMÅ barn i bilen. Säger till varenda en jag ser (oftast i alla fall) som parkerar på de platserna utan att ha barn i bilen. En del blir arga (de flesta), en del rycker på axlarna och en del flyttar på sig. I den ordningen. Mitt sätt är inte så effektivt om vi säger så.

Och så kommer min storasyster. Som begåvats med snilleverksamheten av oss två.

Bilden är lånad från argalappen.se med rubriken:
Som förälder är det viktigt att uttrycka sig pedagogiskt.
Medans jag säger till arg att Det här är minsann en FAMILJEparkering, vill du parkera när får du leta efter en annan parkeringsficka! Så säger min syster lugnt:

Ja, alltså... Det här är en familjeparkering med extra breda rutor för att barn är som barn är. De har ingen koll på hur långt det är mellan bilarna, hur de kan slå upp dörrarna och sånt. Så visst får du parkera här, men då får du också vara medveten om att det kan komma glass på bilen, dörrar kan bli tilltryckta eller få andra märken på bilen. Vi småbarnsföräldrar är medvetna om detta och det är okej. Men vill du ta risken med dn fina bil som ännu inte har några repor, så är det okej också.

Och vet ni vad som händer!? Jo, de flyttar på sig! Med andra ord. Mitt gastande är inte värt ett piss. Hädanefter ska jag förklara för idioterna som parkerar fel att de gör det på egen risk. Inte för att jag skulle göra något, men jag kan ju inte vara på alla ställen samtidigt och om mina barn lutar sig mot en bil i väntan på att få sätta sig kan ju jag inte hjälpa att de har knappar på byxorna eller grus i fickorna som lätt skrapar bilar.

Faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar