torsdag 5 september 2013

Hemlighetsmakeri med mycket tänkande

Jag tycker att jag är en person som har väldigt lätt för att uttrycka mig, jag tycker det men får ibland bevis på att - ja, att jag inte är det. En grej som är så självklar för mig som exempel är att jag älskar att hålla föredrag, om det jag kan. Om sånt jag tycker är roligt och som jag är insatt i.

Därför har jag sökt mig till arbeten där jag får den chansen. Jag tycker att det är utvecklande för min egen skull lika väl som det är lärande för de som lyssnar. För nästan alltid kommer någon i publiken, på lektionen eller i en grupp på något som jag inte tänkt på. Så att de ställer min kunskap på sin spets. Det är en av mina favoritstunder.

Jag skulle ljuga om jag säger att jag tycker det är enkelt att svara, att jag inte alls blir besvärad av en del frågor. Som när jag har förklarat något superbra, enligt mig, och någon inte förstod mig. Jovisst är situationen besvärlig och jag måste tänka om - men det är ju det som är själva grejen!

Jag hade kanske aldrig hittat den där vinkeln på ett problem eller den där speciella lösningen om jag inte tvingats till att tänka.

Att jag sen inte är världens duktigaste på att formulera mig i alla lägen - hey vem är det? Och jag lär mig hela tiden. Om hur jag kan kommunicera hemma och hur jag genom att tillämpa en helt ny tankegång kan se likheter och skillnader mellan olika saker på ett helt annat sätt. Ja, jag gillar det skarpt!


Eftersom jag inte kan skriva ut allt jag gör om dagarna, så får ni dras med där luddiga texten istället.

2 kommentarer:

  1. Och där satte du fingret på mitt jobb. Jag skriver ju manualer = väldigt viktigt att FÖRSTÅ produkten innan man skriver. Ställer ganska höga krav på ens egna kunskaper faktiskt, och även krav på att kunna förklara sig pedagogiskt och utan att det blir "pratigt". Därför jag är så pratig på bloggen antar jag, för att få utlopp för den babbliga sidan av mig någonstans. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi! Babbla på du, det tycker jag är skoj!

      Radera