torsdag 24 april 2014

Förändrad? Nej, jag har bara gjort mig av med en massa måsten.

Ibland när jag ser mig själv i spegeln tänker jag något i stil med "Shit, vad förändrad jag har blivit!". Det komiska i tanken är att jag inte främst tänker på utseendet. Okej, jag har förändrat utseende också från när jag senast verkligen brydde mig om hur jag uppfattades.

Men jag undrar om jag egentligen är så förändrad? Jag tror inte det. Det är snarare så att jag har gjort mig av med en massa onödiga måsten, som att alltid vara sminkad när jag kliver utanför ytterdörren.

Om jag tänker riktigt hårt på vad jag tycker nu och tyckte innan min "förändring" så är det inte sån stor skillnad. Ingen vad det gäller den saken tror jag. Skillnaden ligger istället på att jag faktiskt gör som jag själv säger och tänker.

Jag måste inte sminka mig varje dag, ändå gjorde jag det förut. Inte längre. En förändring som är synlig för andra men för min egen del är det ju faktiskt inte någon större sak.


Nu menar jag inte att förminska mig själv här i mina egna beslut, det går kanske att säga att jag gör fler medvetna val nu. Och genomför de val jag gör.

En annan sak är att jag, trots mitt bristande intresse och låg kunskapsnivå, gillar att göra saker. Och då menar jag göra som i att bygga, måla, ändra och till viss del även leka. Inuti mitt huvud bor mängder med idéer som jag vill göra hemma, men de stannar liksom där. Du kanske undrar varför?

Men nä, jag har inget bra svar. Kanske är det för att det är så djupt rotat i mig att allt sorters byggande i hemmet står mannen för? Eller kanske är det min okunskap som gör mig rädd för att misslyckas och därför avstår jag hellre. Eller kanske är det min lathet som sätter snavben för mig.

Oavsett anledning så går det att säga att inom det området gör jag inga som helst medvetna val. Annars hade jag ju kunnat svara på varför det hittills tagit mig flera år att få iordning trallen på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar