måndag 31 oktober 2016

Oktober är bröstens månad

Jag tror ju inte direkt att någon har missat att oktober fylls med ljusrosa prylar som säljs till förmån för bröstcancerfonden och -forskningen. Jag gör det definitivt inte.

Som kvinna blir jag också överöst med uppmaningar om att göra ditt och datt för att öka medvetenheten om forskning och hur en upptäcker förändringar i bröstvävnaden. Som sak tycker jag att det här är skitbra! Verkligen, det gör jag. Och de första åren gjorde jag också som uppmaningarna sa att jag skulle göra. Det var allt från att skriva knepiga statusar på Facebook till att gå promenader. Allt möjligt.

Och det är bra. Det är det. I sig.

Efter ett tag började jag lägga märke till en sak. De som ropade högst att jag skulle göra ditt och datt var också nästan alltid de personer som sen bidrog minst till forskning, medvetenhet och så vidare. Då blev jag emot att vara med sånna upptåg. Och har varit ända sedan dess.

Jag tycker som sagt att det är bra att öka medvetenheten, speciellt kring hur en känner efter förändringar i brösten.

Men all den där hysterin är bara två veckor om året. Det känns som ett stort hyckleri. Något så stort och som drabbar så många, ska det bara uppmärksammas två veckor om året? Rosa bandet pågår under hela oktober, men om jag ska vara ärlig så har jag i stort sett aldrig sett reklam eller uppmaningar som hör till kampanjen efter de två första veckorna. Då verkar alla mättade av kampanjen. Om en inte har någon i sin direkta närhet som är eller har varit drabbad så dör liksom diskussion ut. Det är det som känns som hyckleri. 

Så förlåt mig om det är någon som tagit illa upp när jag inte gått med på olika upptåg och roliga saker under den här månaden som gått, men jag är hellre tråkig och köper en hel drös med rosa soppåsar och röda äpplen i stället. Och det trots att jag har skåpet fullt med påsar och äpplen i trädgården.

*Bara för att göra det tydligt för de vänner som skickat inbjudningar till mig, jag vill inte att ni tar det här som kritik. Det är mina tankar. Och det är min anledning till att jag inte gör vissa saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar