tisdag 10 september 2013

Vad driver människor att göra sånt här?

Jag börjar kallsvettas och mår både kroppsligt och psykiskt illa av det jag hör och läser. För inte så länge sedan blev en gravid kvinna misshandlad för att hon bar burka (har inte läst, bara hört om det) och igår fick jag höra om barnet och pappan som blev misshandlade på grund av sin hudfärg.

Hur fungerar människor som gör sånna här saker? Fungerar de alls? Vad är det som har gjort deras hat så brinnande att de ser det som en självklarhet att slå ett barn, en 1,5-åring, till marken och misshandla pappan? Jag förstår inte.

Nej, det är nog fel. Jag vill inte förstå. Det gör alldeles för ont i mig när jag hör sånt här. Kan se det framför mig, se hur värnlösa mina egna barn var i samma ålder. Och tanken att göra ett barn så illa finns inte med i min världsbild.  

Hur kan ett sånt litet barn hantera en sån här händelse? Att se sin pappa bli misshandlad, sparkad på och nästan kastad över ett broräcke? Vad hade hänt med barnet om pappan inte lyckats klättra upp igen trots att de slog och sparkade på hans händer? Hade de kastat barnet också?

Var fanns alla medmänniskor? Nån ringde polisen och nån verkar ha tagit hand om barnet. Fanns det någon som försökte stoppa gänget? Skulle jag ha försökt?

Jag vet inte.

Jag mår illa.

2 kommentarer:

  1. Så jävla vidrigt. Aftonbladets artikel igår om händelsen avslutades med en rad om att barnet stod och skrek och grät och den bilden jag fick i huvudet vill jag få bort. Fy fasen alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och i nån av artiklarna stod det att barnet försökte dra i pappans byxben för att få bort honom från därifrån. Den bilden har också speglats i huvudet hela dagen. Usch!

      Radera