fredag 28 mars 2014

Det är en utmaning för mig

- Ojdå, vilket långt hår! Undrar vad det kan betyda.. *blink blink*

Kommentarerna som haglar när de får se mina barn för första gången alltså.. Ena gången känner jag att jodå, det här är jag van vid att tackla! och andra gånger blir jag bara så ledsen och förstår inte varför det ska vara nödvändigt att ens öppna käften.

Som den där med långt hår, vad betyder det? Egentligen? Är en pojke sämre för att han har längre hår än genomsnittet? Betyder det att han antingen blir a, homosexuell eller b, it-intresserad eller c, hårdrockare eller.. Eller.. Eller...? Listan är oändlig och kikar personerna som fäller sånna där kommentarer sig omkring i, ja, det räcker med fem minuter så kommer hen se att det finns gott om killar med långt hår. Och varken deras sexuella läggning, musiksmak eller intresse går att tyda fullt ut av det. Det finns inget lika med-tecken mellan längre hår och "avvikande från normen" nånting!


Hampus har numera betydligt kortare hår eftersom håret
hade en tendens att fastna i snoret på kinderna hela tiden. 
Mina barn väljer att ha långt hår för att deras mamma har långt hår. Det handlar inte om att vi tvingar på dem en frisyr för att vi vill det. Den ska vara praktisk och den ska vara omtyckt av barnet. Behöver ett litet barn verkligen något mer? 


Mina barn älskar att pilla i långt hår, när de får chansen. För de får de inte göra med mig, jag är för håröm. Och jag älskar att pilla med deras hår. "Nä mamma, inte pilla!!" är en fras jag kan få höra flera gånger på en kväll för att jag glömmer bort mig och tvinnar deras små lockar kring mina fingrar vid kvällsmyset.

Är det så konstigt då om de vill ha långt hår? Då borde det väl vara konstigt för vem som helst att vilja ha långt hår?

Säg mig, du som tycker att det är fel/avigt med långt hår på pojkar, varför tycker du så? Jag lovar att inte skälla! Jag vill bara veta så att jag kan förklara bättre för den som kommenterar deras hårlängd öga mot öga nästa gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar