lördag 22 mars 2014

Går det att vara logisk när det gäller mobbing?

"Men du är ju så gullig!? Var du för gullig?". 

Det var kommentaren jag fick när jag berättade att jag under min uppväxt blivit retad och mobbad för vem jag var och hur jag såg ut. Och jag förstår tanken och kommentaren som följde, det gör jag. Men den fick mitt huvud att börja spinna en hel del också.

Finns det någon logik bakom vem som blir mobbad och vem som mobbar? Jag var varken den tuffaste eller svagaste, inte heller den som klädde sig mest avigt mot gruppen eller den som smälte in bland alla andra. Nog var jag en sån där "grå liten mus" men jag tror faktiskt inte att jag var en sådan person som stack ut på något sätt ändå, inte ens som mus. Sånt där utstickande som många verkar vilja förknippa med mobbare eller den som bli mobbad.

Det jag utsattes för var långt ifrån de grova historierna som berättas runt om på sociala medier just nu. Men det har satt sina spår. Djupt. Det som var värre än jämnårigas kommentarer var de vuxnas. Jag skulle inte ljuga om jag säger att det är fler kommentarer från vuxna som satt spår än från mina jämnåriga. Orden som mina jämnåriga sa har jag på ett sätt förlåtit dem för. Men de vuxna kommer jag nog aldrig att kunna känna samma sak för.

Och det för mig tillbaka till den där logiken, eller avsaknaden av logik kanske är mer korrekt. Vad är det i en person som ger andra grönt ljus att reta, mobba, håna? Finns det någon stämpel i både panna och rygg som bara är synlig för de som vill utmana? Var skaffar jag mig i så fall sånna glasögon som gör att jag  kan se och få tag i lapparna, riva loss och kasta dem? Jag vill verkligen veta!

En mobbare gör sina handlingar av en enda anledning, för mobbaren kan anledningen vara helt dold och när den kommer fram också vara helt vrickad. Men det finns inte enbart en anledning som gäller för alla mobbare.

Om den delen är helt ologisk måste även den andra sidan också vara det. Det kan inte finnas någon vettig förklaring varför en blir retad men en annan inte blir det. För det finns inget vettigt med mobbing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar